Mistry světa ve stejné kubatuře ale s různými motocykly Hlavní obrázek k článku: Mistry světa ve stejné kubatuře ale s různými motocykly

Od roku 1949 se koná mistrovství světa silničních motocyklů. Poznali jsme už celkem 122 světových šampionů z 19 zemí všech světových kontinentů. Pouze někteří z nich - bylo jich celkem 11 - se ale stali mistry světa na motocyklech více značek, než pouze jedné, ovšem ve stejné kubatuře.

Náš seznam začneme mužem, který má na svém kontě celkem 15 titulů mistra světa a ve druhé polovině 60. let byl ve třídách 350 a 500 ccm skoro nepřekonatelný.

Giacomo Agostini

15-násobný mistr světa (8x v půllitrech, 7x v 350-kách) Ital Giacomo Agostini, zkráceně «Ago», vyhrával převážně v «premier class» s motocyklem MV Agusta (1966/1972), ale 1975 se mu to podařilo i s motocyklem Yamaha. V prostřední kubatuře 350 ccm to bylo 6x s italským strojem MV Agusta (1968/1973), 1974 pak s motocyklem Yamaha.

Angel Nieto

Španěl Angel Nieto získal 13 titulů mistra světa: 6 v 50ccm, 7 ve 125ccm. A v obou dvou to bylo s různými značkami motocyklů. 1969-1970 byla celkem neporazitelné duo Nieto - Derbi, stejně i 1972. Čtvrtý titul si vyjel s německým Kreidlerem, další dva pak se španělským Bultacem.

V kubatuře 125 ccm to bylo podobné; 1971-1972 trumfoval Nieto s Derbi. Pak následoval dlouhý půst, ovšem po přechodu k Italům se stal světovým šampionem 1979 jako jezdec Minarelli, stejně jako 1979. A následoval přestup ke Garelli, kde zaznamenal vítězný hattrick.

Carlo Ubbiali

Vraťme se společně do Itálie a zastavme se u jména Carlo Ubbiali. Devítinásobný mistr světa kubatur 125 ccm a 250 ccm. Nás ale zajímají «osmilitry». V roce 1951 se «Il Cinesino» stal mistrem světa s legendárním strojem FB Mondial. O několik let později vyhrává Ubbiali opět; mezitím ale přešel na motocykl MV Agusta, bylo to dvouleté období 1955-1956. A následovaly tři hvězdné sezóny Ubbiali a MV Agusta: 1958 - 1960.

Valentino Rossi

Stejně devět titulů má na svém kontě Valentino Rossi. V letech 2001/2003 kraloval v «premier class» (2001 - 500 ccm a 2002 - 2003 MotoGP) s motocykly Honda, od roku 2004 pak následuje jeho kralování s Yamahou. Zde se stal světovým šampionem celkem čtyřikrát a to v letech 2004/2005 a potom 2008/2009.

Geoff Duke

Celkem šest titulů světového šampiona získal britský legendární pilot Geoff Duke, tedy mistr světa kubatur 500 ccm a 350 ccm. Nás zajímá «premier class», v roce 1951 vyhrál na Nortonu, po roce přestávky se stal mistrem světa s italskou Gilerou.

Anton Mang

Dalším skvělým jezdcem je Němec Toni Mang, který kraloval v prostředních kubaturách. Nás ale zajímá ta objemově nižší, tedy 250 ccm. V roce 1980 se stal poprvé mistrem s Kawasaki, další rok pak titul obhájil. Potom si musel několik let počkat a dočkal se 1987, kdy vyhrál celkově s Hondou.

Stefan Dörflinger

Švýcar Stefan Dörflinger zářil v kubaturách 50 ccm a 80 ccm. V sezóně 1982 získal na Kreidleru první titul mistra světa své kariéry. O rok později ho obhájil, ale na Krauseru. A svůj vítězný hattrick dokompletoval další rok, tentokrát s motocyklem Zündapp. Zajímavostí je, že se tímto rokem skončila kubatura o objemu 50 ccm a přešlo se na stroje 80 ccm. A Stefan Dörflinger se vrátil na Krausera a na něm se stal počtvrté mistrem mistrem.

Eddie Lawson

Čtyři tituly má na svém kontě Američan Eddie Lawson, všechny vyhrál v tehdejších 500-kách. První mistr světa přišel v roce 1984, jeho druhý pak v roce 1986 také s Yamahou, stejně jako ten třetí 1988. V roce 1989 ale přišla změna a Lawson se stal šampionem na Hondě.

Max Biaggi

Čtyři tituly má na svém kontě rovněž Ital Max Biaggi, všechny v kubatuře 250 ccm. První se datuje do sezóny 1994, a bylo to na italském motocyklu Aprilia, stejně jako další dva. Ten poslední vyjel na japonské Hondě, 1997.

Pier Paolo Bianchi

Nedoceňovaný Ital Pier Paolo Bianchi zářil v letech 1976, 1977 a 1980. První světovou korunu získal na motocyklu Morbidelli, stejně na stejném motocyklu titul světového šampiona obhájil. Pak si svou třetí korunu zajistil v sezóně 1980, ovšem tentokrát na MBA.

Casey Stoner

Australan Casey Stoner hned ve své druhé sezóně závodění v «premier class» a v prvním roce za Italy se stal 2007 mistrem světa s Ducati. Po několika letech se mu podařilo 2011 vyhrát šampionát s Hondou a to zcela suverénním způsobem.

Tím končí tato přehlídka skvělých světových šampionů, kteří se stali mistry světa v jedné kubatuře, ale s různými motocykly!



Login Přihlásit Registrace ›