Reklama

Kork Ballngton dnes slaví 70. narozeniny

Kariéra Korka Ballingtona byla sice krátká, o to více ale úspěšná. 1978 a 1979 získal celkem čtyři tituly mistra a vyhrál celkem 31 závodů Grand Prix v kubaturách 250 a 350 ccm.

Hugh Neville Ballington se narodil 10. dubna 1951 v Jižní Rhodésii (dnešní Zimbabwe) a v 16 letech se přestěhoval do Pietermaritzburgu (Natal) v Jižní Africe. To už převzal jméno «Kork». Po zisku titulu doma v Natalu s tříválcovým dvoutaktem Kawasaki H1-R (1971) a zisku titulu v otevřeném mistrovství 1972 Jižní Afriky přešel 1973 do Evropy, aby zde jezdil závody na našem kontinentu. S motocyklem Kawasaki se 1974 umístil jako čtvrtý v britském šampionátu Superbike.

Už s jihoafrickým pasem debutoval v italském Mugellu 1976 v mistrovství světa silničních motocyklů s privátním motocyklem Yamaha a hned byl odmávnut v Top-7. To už po jeho boku a během celé kariéry jezdce Grand Prix stál jeho bratr Dozy jako šéfmechanik. Ve stejném roce startoval ještě na Nürburgringu a v Barceloně. Zatímco v Německu dojel senzačně druhý v závodě 250tek, tak ve Španělsku vyhrál závod 350 ccm.

Po dalším roce jako privátní jezdec (1977) - získal další tři vítězství (Assen 350 ccm, Silverstone 250 ccm a 350 ccm) se stejně jako Australan Gregg Hansford stal u Kawasaki členem nového projektu, když nahradili Brity Micka Granta a Barryho Ditchburna. Hansford byl předtím v Austrálii členem projektu Kawasaki 750 ccm- a později projektu KR250/350.

1978 dominovali Ballington za Team Kawasaki-Life UK a Hansford za technicky úplně stejně vybaveném Teamu Kawasaki Australia s továrními stroji Kawa KR 250 a KR 350 v obou středních kubaturách dle libosti. Ve 250kách vyhrálo toto duo osm ze 12 závodů Grand Prix, každý po čtyřech. Mistrem světa se stal Ballington se 124 body, Hansford jich nasbíral 118. Třetí v šampionátu Francouz Patrick Fernandez měl pouhých 55 bodů.

V kubatuře 350ccm to bylo jasnější: Ballington vyhrál šest závodů Grand Prix, Hansford tři. «Korkie» získal celkem 134 bodů, blonďatý Australan pouhých 76, takže se mezi ně dostal ještě japonský tovární pilot Yamahy Takazumi Katayama.

1979 vyhrál Kork Ballington opět oba dva tituly a to suverénním způsobem. Ve 250kách vyhrál šest závodů, Hansford žádný. Přesto mu to stačilo k titulu více-mistra světa před trojnásobným vítězem Grazianem Rossim na Morbidelli, otcem jistého Valentina. V kubatuře 350-ccm se stal Ballington s pěti vítěznými závody mistrem světa, Hansford vyhrál tři závody a v MS skončil třetí, tentokrát za Patrickem Fernandezem.

1980 vytvořil Kork Ballington za Kawasaki «Team Green» v kubatuře 500-ccm. Dojel ve třetím závodě sezóny v Le Castellet osmý, ve finské Imatře pátý a nakonec sedmý v anglickém Silverstone. Se 13 body skončil v šampionátu na P12.

Potom přenechala Kawasaki ve středních kubaturách své závodění v letech 1979 a 1980 národním dovozcům této značky, ovšem s továrními motocykly. Kork Ballington musel podstoupit po vítězství v Le Castellet operaci žaludku, tři závody vynechal a ačkoliv vyhrál šest závodů Grand Prix, tak se stal za Toni Mangem pouze vícemistrem světa. Mang v nepřítomnosti Ballingtona vyhrál dva závody Grand Prix (Rijeka a Zolder) a jednou skončil třetí (Assen). Celkem mu ale čtyři vítězství a nepřítomnost Ballingtona stačily k tomu, aby se stal poprvé mistrem světa.

1981 se Kawasaki s Ballingtonem koncentrovala na královskou kubaturu 500 ccm a dvakrát stál na pódiovém stupni: Bylo to při Dutch TT v nizozemském Assenu a ve finské Imatře, celkově skončil v MS na 8. místě.

V následujícím roce nezískal Ballington žádné pódiové umístění, ale protože pravidelně bodoval, tak se umístil celkově devátý. Na konci sezóny 1982 se rozloučil se závoděním v Grand Prix.

Pak ještě 1984 absolvoval s Australanem Robem Phillisem 8-hodinovku v Suzuce a 1986 a 1987 se strojem Honda v USA šampionát AMA-250 ccm v týmu Boba MacLeana. Zde se stal 1987 vícešampionem. 1987 a 1988 stál společně s Robem Phillisem na startu japonské kultovní klasiky a po 6. místě se definitivně rozloučil se závodní kariérou. Celkem stál Kork Ballington během své kariéry jezdce Grand Prix 46x na pódiovém stupni, z toho 31x jako vítěz.

Na začátku roku 1990 se chtěla Kawasaki se strojem X-09 vrátit do šampionátu MS-250 ccm a s Korkem Ballingtonem jako týmovým manažerem. Na konci roku 1992 byl ale tento projekt zastaven, neboť nesliboval plánované úspěchy.

1998 se Kork Ballington se svou ženou Bronwyn přestěhovali do australského Queenslandu.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama