Reklama

Úspěšnost Čechů v Grand Prix

Od roku 1949 se jezdí klasické mistrovství světa na okruzích, tedy silniční motocyklové závody Grand Prix. Podívejme se společně na historii tohoto šampionátu z pohledu českého a slovenského fanouška.

Čeští jezdci dokázali zatím celkem 7x vyhrát závod Grand Prix. O čtyři vítězství se postaral legendární František Šťastný. Ten poprvé vyhrál na Hockenheimringu v roce 1961 závod kubatury 350-tek. Ve stejném roce dokázal projet první ještě při GP Švédska na okruhu v Kristianstadu a to ve stejné kubatuře, a opět s motocyklem Jawa. Své třetí vítězství v závodech Grand prix přidal o 4 roky později, když vyhrál Ulster Grand Prix v Belfastu a opět to bylo ve «třistapadesátkách». Konečně jeho čtvrté vítězství pak viděl východoněmecký Sachsenring o další rok později, tedy 1966. Zde se podařilo továrnímu jezdci Jawy vyhrál dokonce závod královské kubatury, tedy 500-tek. Více o tomto závodě na starém Sachsenringu.

Na další české vítězství v závodech Grand Prix si museli fanoušci počkat více než 40 let. Teprve v sezóně 2007 vyhrál Lukáš Pešek s motocyklem Derbi 125 ccm závod GP Číny na okruhu Shanghai Circuit a ve stejném roce to dokázal ještě zopakovat na Phillip Islandu.

Konečně posledním Čechem, který vyhrál závod Grand Prix, byl Karel Abraham. Ten vyhrál 2010 finálový závod ve Valencii s motocyklem FTR-Honda v tehdy úplně nové kubatuře Moto2.

Top Češi - vítězové závodů Grand Prix

01- František Šťastný - 4 vítězství
02- Lukáš Pešek - 2
03- Karel Abraham - 1

Co se týká pódiových umístění, tak na stupních vítězů, nebo chcete-li «na bedně», stálo zatím 8 skvělých českých motocyklových jezdců. Nejvíce krát se to podařilo Františku Šťastnému, ten má na svém kontě celkem 21 dojetí v Top-3: 5x v královské kubatuře 500 ccm, 15x v jeho «speciální» třídě 350-tek a 1x ve 250-kách.

Lukáš Pešek byl v Top-3 odmávnut celkem 9x, vždy to bylo v kubatuře do 125 ccm. Stejný počet «beden» má na svém kontě další legendární český motocyklový závodník, Gustav Havel - tomu se to podařilo rovněž jako Peškovi v jedné třídě, a sice do 350 ccm.

K této české motocyklové elitě se od roku 2015 přiřadil také Jakub Kornfeil (Moto3). Celkem stál «Kubajz» na pódiových stupních v sezónách 2015/2019 pětkrát, bohužel těsně před letošní sezónou ukončil hodně překvapivě závodní kariéru!

Po dvou umístěních na pódiových stupních pak zaznamenali Bohumil Staša (500 a 350 ccm) a Karel Abraham (Moto2).

Konečně jedno pódiové umístění si mohli ve své kariéře vychutnat František Boček (350 ccm) a Stanislav Malina (350 ccm).

Top Čechů, kteří získali v závodech Grand Prix pódia

01- František Šťastný - 21 pódiových umístění
02- Lukáš Pešek - 9
03- Gustav Havel - 9
04- Jakub Kornfeil - 5
05- Karel Abraham - 2
06- Bohumil Staša - 2
07- Stanislav Malina - 1
07- František Boček - 1

Co se týká «dojezdů» v bodech, tak zde je následující přehled 10 nejlepších českých jezdců všech dob (jen podotýkám, že dříve se bodovalo pouze Top-6 jezdců, takže mistrovské body byly opravdu něco extra!, později pak Top-10). Do Top-10 nejlepších Čechů se po letošním Kataru dostal Filip Salač - jediný náš zástupce v závodech mistrovství světa Grand Prix 2020.

Top-10 Čechů, kteří dokončili nejvíce závodů MS v bodech

01- Jakub Kornfeil - 120 dojetých závodů v bodech (Moto3/125 - 120)
02- Karel Abraham - 96 (MotoGP - 56; Moto2/250 - 38, 125 - 2)
03- Lukáš Pešek - 66 (Moto2/250 - 27; 125 - 39)
04- František Štastný - 47 (500 - 8; 350 - 24; 250 - 15)
05- Jakub Smrž - 41 (250 - 32; 125 - 9)
06- Jaroslav Huleš - 40 (250 - 7; 125 - 33)
07- Karel Hanika - 22 (Moto3 - 22)
08- Gustav Havel - 21 (350 - 21)
09- Bohumil Staša - 15 (500 - 4; 350 - 11)
10- Stanislav Malina - 8 (350 - 1; 250 - 4; 125 - 3)
10- Filip Salač - 8 (Moto3 - 8)

V tabulce nejúspěšnějších českých jezdců s největším počtem bodů je na čele Jakub Kornfeil před Lukášem Peškem a Karlem Abrahamem. Ani jeden z nich ale v závodech Grand Prix už letos nezávodí.

Ovšem i zde je nutno připomenout základní věc: Zatímco dříve se bodovalo pouze Top-6 jezdců v cíli (do roku 1968), později Top-10 (do roku 1987); tak od sezóny 1988 platí aktuální bodovací systém: 25 bodů za P1, 20 za P2, až za 15. místo 1 bod. Do této statistiky se dostal i Filip Salač dojel v Top-5 a je rázem v Top-10.

Top-10 Čechů s největším počtem získaných bodů v MS

01- Jakub Kornfeil - 748 získaných bodů (nejvíce v sezóně 2018 - 116/Moto3)
02- Lukáš Pešek - 507 bodů (nejlepší sezóna 2007 se ziskem 182 bodů/125ccm; český rekord!)
03- Karel Abraham - 463 (nejvíce v sezóně 2010 - 96/Moto2)
04- František Šťastný - 183 (nejvíce v sezóně 1961 - 32/6/250); 26/350)
05- Jakub Smrž - 170 (nejvíce v sezóně 2006 - 58/250 ccm)
06- Jaroslav Huleš - 163 (nejvíce v sezóně 2001 - 62/125 ccm)
07- Karel Hanika - 87 (nejvíce v sezóně 2014 - 44/Moto3)
08- Gustav Havel - 71 (nejvíce v sezóně 1961 - 19/350 ccm)
09- Bohumil Staša - 66 (nejvíce v sezóně 1969 - 39/27(350); 12(500);)
10- Filip Salač - 40 (nejvíce v sezóně 2019 - 32 (Moto3)

V závodech MS dosud bodovalo celkem 27 českých (československých jezdců), kromě už výše jmenovaných také ještě: Stanislav Malina (získal celkem 16 bodů - včetně jednoho pódia), Radomil Rous (12), František Bartoš (11), František Boček (10 - včetně jednoho pódia), František Srna (9), Karel Bojer (8), Zbyněk Havrda (8), Michal Stripačuk (5), Milan Šobáň (5), Peter Baláž (4), Bedřich Fendrich (4), Miroslav Popov (3), Rudolf Duba (3), Pavel Slavíček (3), Jiří Král (2), Václav Parus (1) a Jiří Koštíř (1).



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama