Historie Masarykova okruhu - 10. díl
- Publikovno: 26.7.2018
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Ital Max Biaggi pokračuje ve své sérii vítězných závodů na svém oblíbeném okruhu, a vyhrává i historicky první závod kubatury MotoGP na brněnském okruhu.
2001 - Šampionát Grand Prix a poprvé EWC
Mistrovství Endurance – 6 hodinovka.
V roce 2001 se na brněnském „Masecu“ jelo poprvé mistrovství světa ve vytrvaleckém motocyklovém závodě. Po prudkém nočním dešti ze soboty na neděli nebyla rozhodně jednoduchá volba pneumatik pro závod, neboť trať byla ještě částečně mokrá. A déšť hrozil i nadále. Ti, co však nazuli na mokro, tak po několika absolvovaných kolech zajížděli do boxů přezout. Vítězem se stal francouzský tým „Suzuki Castrol“ ve složení Francouzi Lavielle s Brianem a Brit Morisson s motocyklem Suzuki GSX-R před čínským týmem „Zongshen“, rovněž na Suzuki a britským týmem Motomax/Derbi na motocyklu stejné značky. Český tým „Replay Racing“ ve složení Michal Bursa a Rakušan Karl Truchsess s Kawasaki jezdil v jednom okamžiku dokonce na 4. pozici, pak ovšem Bursa spadl a tým se propadl až na 23. místo. Po krátké opravě se ovšem pouští do skvělé stíhací jízdy a dostává se po 2 hodinách opět na místo páté. Uvolněná řadicí páka ale znamená další zastávku v boxech a tak musí česko-rakouská dvojice do depa. Nakonec končí na velmi dobrém 7. místě celkově a druzí v kategorii superbiků.
Mistrovství světa motocyklů Grand Prix
Stopětadvacítky nám nabídly, ostatně skoro jako vždy, dramatický závod, ve kterém bojovala skupina jezdců až do samého konce o pódiová umístění. A v první desítce se celý závod pohybovala i dvojice českých jezdců na Hondách, již zkušený Jarda Huleš a zdravě drzý mladík jménem Jakub Smrž. Z vedoucí pozice padá v posledním kole Ital Simone Sanna s Aprilií (dokáže se ale ještě zvednout a dojet 10.) a tak vítězství slaví mladý Španěl Toni Elias na Hondě před dvojicí jezdců na Apriliích, Italem Lucio Cecchinellem a Němcem Steve Jenknerem. Čtvrtý dojíždí Japonec Youichi Ui na Derbi a pátý „žokej“ Ital Max Sabbatani na Aprilii. V boji o šesté místo poráží „drzoun“ Jakub Smrž ostříleného „mazáka“ Jardu Huleše o pouhých 0.013 sekundy.
Červencové testy ex-mistra světa Japonce Tetsuy Harady na brněnském okruhu přinesly své ovoce. Tovární jezdec Aprilie, jezdecký genius Harada, který se vrátil po dvou letech do „své kubatury“ 250-tek, získal v Brně druhé vítězství v sezóně a vykřesal tak přece jen naději na zisk titulu mistra světa. Velký souboj o druhé místo vyhrál nakonec o 0,05 sekundy Ital Marco Melandri s druhou tovární Aprilií před Japoncem Daijirem Katem na Hondě. Čtvrtý dojel Španěl Fonsi Nieto před Italem Robertem Rolfem a Francouzem Randy de Puinetem, všichni na motocyklech Aprilia. Slovák Vladimír Častka s Yamahou pak šachovnicový praporek neviděl.
Půllitry se jely dlouho pod velitelskou taktovkou Maxe Biaggiho na Yamaze. Ve 13. kole ale Biaggi padá a propadá se až na 11. místo. Do čela se tak dostává další Ital Valentino Rossi s Hondou a vyhrává bezpečně před Španělem Alexem Crivillém a dalším Italem Lorisem Capirossim – oba na Hondách. Čtvrtý projíždí cílem Japonec Norick Abe na Yamaze před svým krajanem Tohru Ukawou na Hondě a Australanem Garry McCoyem na Yamaze. Jelikož v závěru odstoupil z 6. místa Kenny Roberts se Suzuki, tak se Biaggi nakonec objevil v cíli jako 10.
2002 - O rok později v Brně opět s vytrvalci.
V roce 2002 měli možnost vidět fanoušci na brněnském okruhu opět dva světové šampionáty, tedy Endurance a Grand Prix.
Brněnská šestihodinovka – Bursův tým končí pátý.
Druhý ročník závodu vytrvalců na Automotodromu se stal kořistí týmu GMT 94 ve složení tří Francouzů: Sebastien Scarnato-Wiliam Costes-Christophe Guyot, na Suzuki GSX-R 1000R. Za celou dobu konání závodu neměli ani ten nejmenší problém a jejich průběžné časy byly přesné jako nejlepší švýcarské hodinky. Druzí dojeli se ztrátou více než minuty Slovinec Igor Jerman s Australanem Warwickem Nowlandem z čínského týmu Zongshen „1“ - rovněž na Suzuki a třetí Piazza Corse – nebo-li francouzsko-italská kombinace Marc Garcia-Bernard Garcia-Dario Marchetti s motocyklem Ducati, což bylo velké překvapení. A jak napsal odborný zahraniční tisk, životní závod jeli Karl Truchsess a český jezdec Michal Bursa (Replay Racing Team Yamaha)! Přitom nebylo vůbec jasné, jestli po těžkém Bursově pádu v tréninku vůbec nastoupí na start. Nadšení českých fanoušků neznalo po 5. místě Michala Bursy hranic!
Po roční pauze vyhrál opět Max Biaggi – v Brně už posedmé!
Po 13 po sobě jdoucích vítězstvích Hondy v královské kubatuře se dočkala zásluhou Maxe Biaggiho konečně i Yamaha, a sice v Brně 2002.
Kdo má rád doslova „cyklistické závody“ v daleko větší rychlosti, tak si musí oblíbit kubaturu stopětadvacítek. A nejinak tomu bylo i v Brně, první osmička projela cílem v rozmezí 1,3 sekundy, když do poslední chvíle nebylo jasné, jaké vlastně bude v cíli pořadí. Nakonec vyhrál nejzkušenější z celého okteta, Ital Lucio Cecchinello s Aprilií před Španělem Dani Pedrosou na Hondě a Francouzem Arnaudem Vincentem. Čtvrtý dojel další Španěl Hector Barbera – oba s Apriliemi, před pátým Manuelem Poggialim ze San Marina na Gileře a Němcem Steve Jenknerem na další Aprilii. Brněnský Igor Kaláb s Hondou dojel 28., mladší z bratrů Smržových Matěj na Aprilii 30. Při svém prvním startu v Brně a ve své premiéře v závodech Grand Prix nedojel do cíle mladý český jezdec Lukáš Pešek s Hondou, který kolidoval s Antonellim.
Dvěstěpadesátky byly tentokrát ze začátku doménou Eliase, po něm se dostal do čela Nieto a později Rolfo. Tři kol před koncem jde do čela pozdější vítěz Melandri, mezitím ovšem byl už v kačírku „na návštěvě“ Nieto a Ital Roberto Rolfo spadl se svou Hondou z 2. pozice v předposledním kole. S bezpečným náskokem tak vyhrává Ital Marco Melandri na tovární Aprilii před Argentincem Sebastianem Portem (původně se jmenujícím Porco – v překladu mírně řečeno „čuník“) na Yamaze a Španělem Toni Eliasem. Čtvrtý končí Španěl Fonsi Nieto před Australanem Casey Stonerem a Francouzem Randy de Puinetem – všichni na Apriliích. Náš Jaroslav Huleš s Yamahou odstoupil v 17. kole, Slovák Vladimír Častka s Yamahou hned na začátku závodu a Radomil Rous do závodu se svou Hondou vůbec nenastoupil. Pro Huleše to byl, jak se později ukázalo, bohužel jeho poslední start před domácími fanoušky.
Poprvé se po pětistovkách – jejich éra trvala od roku 1949 do 2001 – představily v Brně motocykly kubatury MotoGP, tedy stroje o objemu do 990 ccm, ovšem klasické půllitry mohly v tomto přechodném roce také ještě startovat. Nová kubatura patřila na Masarykově okruhu Italovi Maxi Biaggimu na Yamaze před dvěma japonskými jezdci na Hondách, Daijirovi Katovi a Tohru Ukawovi. Tím si Biaggi vylepšil brněnskou bilanci na skvělý poměr: 9 startů = 7 vítězství. Velkým soupeřem mu ale byl jeho krajan Valentino Rossi s Hondou, který ovšem v 16. kole zajíždí z 2. pozice do boxů – mysteriózní defekt pneumatiky!, nechá si vyměnit zadní pneu, znovu vyjíždí na trať jako 18. a o dvě kola později závod vzdává. Čtvrtý končí Španěl Sete Gibernau na Suzuki, pátý jeho krajan Carlos Checa s Yamahou a šestý dojíždí Ital Loris Capirossi na Hondě. Patnáctým místem se rozloučil s publikem na Masarykově okruhu dvojnásobný brněnský vítěz Japonec Harada, tentokráte v Brně na motocyklu Honda o objemu 500 ccm.
2003 - Opět dva šampionáty.
Tradiční kombinaci vytrvaleckého šampionátu a závodu první ligy, tedy Grand Prix nabídl i rok následující, tedy 2003.
Šestihodinovka vytrvalců bez senzace.
Čínský tým Zongshen v sestavě Stephane Mertens a Warwick Nowland na motocyklu Suzuki porazil své největší soupeře, francouzský tým GMT 94 ve složení Scarnato – Costes na Hondě, o 45 sekund a třetí v pořadí, tým Phase One o celé dva okruhy. Náš Michal Bursa jel tentokráte v německém týmu KFM Herber a obsadil místo 14., když už v tréninku havaroval Švéd Gustav Person (do závodu nemohl pro zranění nohy nastoupit) a jelikož Bursa spadl rovněž, tak z velkých nadějí byly jen 2 mistrovské bodíky.
Motocykly MotoGP nabídly v Brně nejzajímavější závod celé sezóny.
Ve stopětadvacítkách se na čele postupně vystřídali Němec Jenkner na Aprilii, Pedrosa, Švýcar Lüthi s Hondou, De Angelis, Ital Cecchinello na Aprilii (ten ale upadl a vzal s sebou Lüthiho) a znovu Španěl Dani Pedrosa s Hondou. Ten také na závěr vyhrává o 4 sekundy před Italem Stefanem Peruginim a Alexem de Angelisem ze San Marina – oba na Apriliích. Čtvrtý dojíždí Fin Mika Kallio s KTM, pátý Hector Barbera ze Španělska na Aprilii a šestý Ital Andrea Dovizioso na Hondě. Českou republiku zastupoval brněnský Igor Kaláb, který je klasifikován jako 24., Markéta Janáková pak dojela jen o místo za ním (25.) a také Václav Bittmann – všichni na Hondách, ten ale závod nedokončil.
Dvěstěpadesátky už dlouho nevypadaly z českého pohledu před startem tak nadějně. Kralický Radomil Rous si vyjel v tréninku 11. místo, ovšem v závodě samotném neobjel ani první kolo! Druhé naše želízko v ohni, Kuba Smrž s Hondou, bojoval až do posledního kola o body, bohužel ale havaroval a tak nakonec vše zachraňoval Lukáš Pešek s Yamahou, který dojel těsně za body, jako 17. Ovšem o vítězství se rozhodovalo úplně někde jinde, a sice mezi trojicí na strojích Aprilia: Zatímco první polovina závodu patřila De Puinetovi, tak ve druhé části hrál naopak prim Poggiali, ovšem v dramatickém závěru bylo nakonec následující pořadí: Vítězem se stal Randy de Puinet z Francie, druhým v cíli Toni Elias ze Španělska, které na pódiu doplnil Manuel Poggiali ze San Marina jako třetí.
V královské kubatuře MotoGP nejlépe odstartoval Bayliss a vedl až do 10. kola, kdy se do čela dostal na chvíli Rossi. Potom kontroval Gibernau a trojice Rossi, Byaliss a Gibernau bojovala až do samého konce, kdy je v cíli dělilo od sebe jen 0,6 sekundy. Konečně pořadí v cíli bylo Ital Valentino Rossi na Hondě před Španělem Sete Gibernauem na motocyklu stejné značky a Australanem Troy Baylissem na Ducati. Čtvrtý dojel další Španěl Carlos Checa na Yamaze, pátý nekorunovaný král brněnského Automotodromu Ital Max Biaggi a šestý Američan Nicky Hayden – oba na Hondách.
2004 - Gibernau a Rossi si vyměnili místa na stupních vítězů.
Rok 2004 byl ve znamení přestupu Valentina Rossiho od Hondy k Yamaze. Ale také bohužel ve znamení úmrtí českého motocyklového jezdce Jaroslava Huleše, který 8. července 2004 podlehl následkům pokusu o sebevraždu. „Blesk z Čimelic“, jak byl také „Jarda“ nazýván, byl od dob Františka Šťastného nejvýraznější postavou české motocyklové silnice.
Stopětadvacítkám se jedno nedá upřít, tak dramatické souboje se v jiné obsahové třídě vidí jen zřídka. Nejinak tomu bylo i v Brně v roce 2004. Vedoucí osmičku dělily v cíli 1,5 sekundy. Do tohoto souboje ovšem patřil i náš Lukáš Pešek, který sice spadl v 10. kole, ale bylo to ze 4. pozice! Inu, staré přísloví říká, kdo neriskuje, nepije šampaňské. V cíli byl nakonec první Španěl Jorge Lorenzo s Derbi o 0,036 sekundy před Italem Andreou Doviziosem na Hondě a 0,146 sekundy před dalším Italem, veteránem Robertem Locatellim s Aprilií. Čtvrtý Španěl Pablo Nieto prohrál umístění na „bedně“ o pouhých 0,040 sekundy – k tomu snad není ani potřeba více komentáře. Pátý dojel Ital Gino Borsoi a šestý Němec Steve Jenkner – všichni na Apriliích. České barvy po pádu Lukáše Peška zachraňovali 27. místem Patrik Vostárek a 28. Markéta Janáková – oba na Hondách.
Poprvé v historii brněnských motocyklových závodů zazněla na počest vítěze argentinská hymna. Zasloužil se o ni ve dvěstěpadesátkách Sebastián Porto. O tomto závodě se ještě dlouho po závodě diskutovalo, neboť během závodu 2x sprchlo a dráha tak byla částečně mokrá a Pedrosa marně zdvíhal už v 6. kole paži na znamení, že by závod měl být přerušen. Ovšem jelo se dál a ke konci už pršelo opravdu hodně. A ještě jedno vzrušení nastalo, když spadl Fonsi Nieto na olejové skvrně, sebral traťovému komisaři žluto-červenou vlajku z rukou a varoval tak své kolegy – za to byl potrestán pokutou 5 000 dolarů. Ale zpět k výsledkům: Za vítězným Portem dojel jako druhý značkový kolega Randy de Puinet z Francie a třetím byl hodně naštvaný Španěl Dani Pedrosa na Hondě. Čtvrtý dojel „vodník“ Anthony West s Aprilií, následován dvojicí jezdců na Hondách, Španělem Toni Eliasem a Italem Robertem Rolfem. Pro dva mistrovské body si ale dojel s Hondou za 14. místo Kuba Smrž a mnoho nechybělo, aby bodoval i 18. v cíli, Radomil Rous s Yamahou.
Kubatura MotoGP byla v tomto roce ve znamení souboje celé armády jezdců na Hondách proti Valentinu Rossimu a Brno tak rozhodně nebylo výjimkou. Od startu šel do čela pozdější vítěz Gibernau a vydržel v něm prakticky celý závod, ovšem za ním se na druhém místě vystřídalo hned několik pilotů. Brazilec Alex Barros (ten závod nakonec pro pád nedokončil, když jezdil 3.), Biaggi a Rossi. A když spadl i čtvrtý Nicky Hayden z USA, tak v cíli bylo následující pořadí: Za vítězným Španělem Sete Gibernauem na Hondě dojel jako druhý Ital Valentino Rossi s Yamahou a třetím byl další Ital Max Biaggi na Hondě. Následoval Japonec Makoto Tamada rovněž na Hondě a dále Ital Loris Capirossi s Ducati a Španěl Carlos Checa s Yamahou.
2005 - Opět dva šampionáty, vracejí se superbiky.
Píše se rok 2005 a na Masarykově okruhu se po 9 letech – naposled 1996 - bude opět závodit i v kubatuře superbiků, nově však i v supersportech a v superstocích.Superbiky a supersporty o světové tituly. Kromě těchto dvou vyjmenovaných kubatur se ale jelo v Brně i v superstocích a to jak v šestistovkách, tak i v litrech.
Malé superstocky, jedoucí mistrovství Evropy, o objemu 600 ccm vyhrál při své brněnské premiéře Francouz Yoann Tiberio na Hondě před Italem Niccolo Canepou na Ducati a dalším italským jezdcem Claudio Cortim s Yamahou. V tomto roce se ale poprvé objevuje jméno brněnského jezdce Ondřeje Ježka, který s motocyklem Kawasaki končí na skvělém 8. místě a Markéta Janáková s Yamahou dojíždí 20., když „ulila“ start.
Litrové stocky se pak staly kořistí Australana Craiga Coxhella na Suzuki před Turkem Kenanem Sofouglem a Italem Massimem Roccolim – oba na Yamahách.
Od roku 1997 jezdí supersporty sice své mistrovství světa, ovšem v Brně se představily ve světové premiéře. Vedoucí jezdec šampionátu Sebastién Charpentier z Francie vyhrál i v Brně, a sice před značkovým kolegou Michelem Fabriziem – oba na Hondách a Italem Gianlucou Nanellim na Ducati. Dán Robbin Harms s Hondou, Španěl Xavier Fores na Suzuki a Brit Graig Jones se Suzuki dokompletovali Top 6.
První závod Superbike vyhrál v Brně, tedy stejně jako před devíti roky, Australan Troy Corser. Jen motorka byla jiná, tehdy na italské Ducati, nyní na japonské Suzuki. Se 7 sekundami dojel jako druhý Brit James Toseland a třetím byl jeho týmový kolega Regis Laconi z Francie. Toselandův krajan Chris Walker na Kawasaki dokončil úvodní závod na místě čtvrtém, Ital Pierfrancesco Chili s Hondou byl pátý a další Ital, Lorenzo Lanzi na Ducati šestý. Naši zástupci dojeli pěkně za sebou, Jiří Dražďák (Yamaha) 26., Miloš Čihák (Suzuki) 27. a Jiří Trčka (Ducati) 28. Brněnský Jirka Mrkývka (Ducati) a ani Marek Svoboda (Yamaha) pak do cíle nedojeli.
Druhou jízdu Superbike pak pro sebe rozhodl Japonec Noriyuki Haga s Yamahou před Corserem a Australanem Chrisem Vermeulenem na Hondě. Ex-pilot MotoGP Norick Abe z Japonska na Yamaze skončil 4., Chili stejně jako v první jízdě 5. a stejné umístění si zopakoval i šestý Lanzi. Z našich se tentokráte nejvíce dařilo Čihákovi – 23., Trčka dojel o jedno místo za ním. Mrkývka, Dražďák a ani Svoboda závod nedokončili.
Fantóm jménem Blata.
Už hodně dopředu bylo avizováno, že během naší Grand Prix bude v Brně představen český šestiválec do kubatury MotoGP, Blata-V6. Měl pocházet z blanenské dílny českého podnikatele Pavla Blaty a s týmem WCM byla uzavřena smlouva do roku 2009...Z tohoto „sci-fi“ ale sešlo a oba jezdci Elisson a Battaini sice jezdili v této sezóně na motocyklech WCM-Blata, v nich ale byly zamontovány motory Yamaha! Pojďme tedy raději k vlastním závodům, od „sci-fi“ k realitě.
Nejslabší kubatura, tedy stopětadvacítky, byla ve znamení švýcarského vítězství Thomase Lüthiho na Hondě. Ten vyhrál celkem suverénně před Finem Mikou Kalliem s KTM a Italem Marco Simoncellim. Následovali s většími odstupy Španěl Sergio Gadea jako čtvrtý, Ital Lorenzo Zanetti na místě pátém – všichni tři na Apriliích a šestý další Ital Fabrizio Lai s Hondou. Naši jezdci tentokráte cílovou šachovnici neviděli, ať už se jednalo o Patrika Vostárka (Honda), Lukáše Rážka (Aprilia) či Lukáše Peška (Derbi). A při své brněnské premiéře nedojel ani domácí Karel „Abaja“ Abraham (Aprilia), který absolvoval v tomto roce svou první kompletní sezónu Grand Prix. Bohužel všichni naši jezdci v závodě havarovali.
Začátek závodu dvěstěpadesátek patřil japonskému jezdci Hiroshi Aoyamovi a jeho Hondě. Později ho na špici vystřídal Španěl Jorge Lorenzo rovněž na Hondě a tři kola před koncem se do čela dostal další Španěl s motocyklem Honda, pozdější vítěz závodu Dani Pedrosa. Za Pedrosou končí jako druhý jeho krajan Lorenzo a třetí pak Australan Casey Stoner s Aprilií. Čtvrtý je Alex de Angelis ze San Marina na dalším motocyklu z italské Noale, pátý pak Hiro Aoyama a šestý jeho značkový kolega Andrea Dovizioso z Itálie. Ale rychle k naší účasti: Jakub Smrž s Hondou si vylepšuje brněnské bodové hodnocení v této třídě a končí na 11. místě a další stabilní český jezdec dvěstěpadesátek v této sezóně, Radomil Rous s další privátní Hondou dojíždí také v bodech, jako 14. Šlapanický Michal Filla na Aprilii pak končí v cíli jako 22.
V kubatuře MotoGP se v podstatě opakoval loňský rok, jen s hodně trpkou příchutí pelyňku pro španělského jezdce Sete Gibernaua. Dvojice Rossi (Yamaha) a Gibernau (Honda) bojovala spolu celý závod o vítězství. Chvíli vedl mistr světa Rossi, jindy zase jeho velký soupeř Gibernau. V posledních dvou nebo třech kolech ale začal Setemu při přidání plynu vynechávat motor jeho Hondy, přesto vjíždí do posledního kola jen 0,055 za Rossim. Ovšem zatímco Ital Valentino Rossi vítězí, tak Gibernauovi došel v posledním kole benzín a závod nedokončuje...Druhé místo tak doslova spadlo do klína dalšímu Italovi Lorisi Capirossimu se strojem Ducati a italské stupně vítězů dokompletoval Max Biaggi s Hondou. Brazilec Alex Barros skončil čtvrtý, Američan Nicky Hayden pátý a Ital Marco Melandri šestý – všichni na Hondách.
Následující díl si můžete přečíst zde.
První díl celé historie Masarykova okruhu si můžete přečíst zde.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 26.7.2018
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- včera - Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu?
- 26.3. - Vostatkovo zklamání v Barceloně
- 26.3. - Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho
- 26.3. - Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti
- 25.3. - Šampionát MotoE vede po Portimau Mattia Casadei
- 24.3. - Martin vítězem, Bagnaia havaroval