Reklama

Historické vítězství Čecha v královské kubatuře Hlavní obrázek k článku: Historické vítězství Čecha v královské kubatuře

Současné doby, kdy se kvůli virové epidemii nekonají motocyklové závody, využijeme k pohledu do historie - českého a světového silničního motocyklového sportu - a na přání některých čtenářů vám přineseme postupně některé zajímavosti z historie.

Začněme Velkou cenou NDR, tedy podívejme se na Sachsenring roku 1966 a popišme si podrobněji závod půllitrů, kdy se stal nakonec šťastným vítězem Šťastný František z Československa.

Závod královské kubatury 500 ccm byl tehdy vypsán na 20 kol a všem tehdejším «odborníkům» (teoretikům) od klávesnice psacích strojů (hahaha) bylo už předem jasné, že se o vítězi rozhodne mezi Italem Giacomem Agostinim (MV Agusta) a Britem Mikem Hailwoodem (Honda).

Angličanu Hailwoodovi ale vydržela jeho čtyřválcová Honda pouhých 5 kol a tak Ital Agostini kroužil se svou tříválcovou MV Agusta osamoceně na špici.

Náš František Šťastný jel už ten den svůj třetí závod, v 250-kách skončil se strojem Jawa-ČZ na 6. místě, když vyhrál Mike Hailwood (Honda), druhý skončil jeho krajan Phil Read (Yamaha) +1:04,3 min., třetí Kanaďan Mike Duff (Yamaha) + 1:58,1. Čtvrtý byl odmávnut další Brit Stuart Graham (Honda) + 2:24,7; a až teprve pátý po pádu domácí Heinz Rosner z NDR s MZ.

Ve 350-kách se stal vítězem Giacomo Agostini (MV Agusta), Mike Hailwood (Honda) musel po 10 kolech z první pozice vzdát a v «českém šampionátu» porazil František Šťastný (Jawa-ČZ) v boji o druhé místo týmového kolegu Gustava Havla (na titulním snímku), teprve za nimi dojeli dva italští jezdci s motocykly Aermacchi Renzo Pasolini a Alberto Pagani. Poslední mistrovský bod - tehdy bodovalo pouze Top-6 nejlepších v cíli - si připsal Australan Jack Ahearn (Norton).

sachsenring 1966 3

Vraťme se ale k závodu půllitrů: Neúnavný bojovník Šťastný se v 11. kole vypořádal s oběma Australany - Jackem Findlayem (Matchless) a Jackem Ahearnem (Norton) a dostal se na druhé místo. Ovšem i jeho v 17. kole předjel Ital Agostini o celý okruh a když dokončil «božský Ago» své 19. a tedy předposlední kolo, tak ředitel závodu Hans Zacharias udělal chybu a jako vítěze odmávl následujícího jezdce, tedy Šťastného s Jawou, ačkoliv ten zakončil teprve své 19. kolo. Ve všeobecném zmatku poslal Zacharias za chvíli českého jezdce ještě do dalšího kola. Pak se ředitelství závodu rozhodlo vyhlásit pořadí po 19. kole, ale následovala další chyba, a to jak ředitelství závodu, tak také od vedení továrního týmu MV Agusta, které s tímto rozhodnutím souhlasilo.

Agostini, který spadl ve svém 20. kole, zůstal «nepovšimnut», a vítězem byl vyhlášen náš Šťastný, ačkoliv dle pořadí po 19. kole měl správně vyhrát Agostini, neboť «Ago» spadl až ve 20. kole!

Vítězem se tedy stal František Šťastný, druhý byl klasifikován Australan Jack Findlay a třetí další «protinožec» Jack Ahearn.

Grand Prix DDR 1966 - 500 ccm

1 Franta STASTNY TCH Jawa-CZ 1:01'45.500
2 Jack FINDLAY AUS Matchless +18.400
3 Jack AHEARN AUS Norton +1'22.700
4 Ron CHANDLER GBR Matchless +1'23.700
5 Gyula MARSOVSZKY SWI Matchless +1'36.400
6 John DODDS AUS Norton +1'36.800

Foto: archív autora



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama