Brno - Soběšice slavily 93. narozeniny
- Publikovno: 26.9.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Motocyklový závod do vrchu na trati Brno - Soběšice se jel poprvé v roce 1924, takže v sobotu 2016 slavil už své 93. narozeniny. A jelikož přálo i počasí, tak nebyla nouze o nadšené fanoušky.
První závod se konal 4. května 1924 a celkem 54 jezdců v obou kategoriích - motocyklů a automobilů - povzbuzovalo 30 000 diváků a to přes špatné počasí jak při tréninku, tak při závodě samotném. A jelikož to byl závod mezinárodní, tak i vítězem byl cizinec: Švýcar After s motocyklem Motosachoce zajel čas 3:01,9. Závod pořádal Československý automobilový klub pro Moravu a Slezsko, jejímž prvním předsedou byl zvolen Tomáš Baťa.
O rok později, tedy 1925, vyhrál štábní kapitán Kučka s motocyklem Brough Superior v novém traťovém rekordu 2:44,9.
III. ročník 1926 měl vítěze dva: V úplně shodném čase 2:26,0 vyhráli štábní kapitán Vladimír Kučka (Brough Superior) a Bohumil Turek (Walter). Zajímavé je, že vítězka kategorie automobilů - legendární Eliška Junková - zajela čas pomalejší, když vyhrála za 2:29,6.
Pršelo i v roce 1927, vítězem se stal Belgičan Flirtemann na FN časem 2:38,9.
A nestálé počasí čekalo početné fanoušky rovněž 1928 - vyhrál Hugo Tichý s motocyklem Terrot 350 ccm časem 2:39,3.
Poslední ročník tohoto závodu - VI. ročník - se konal 1929 a rekordem se rozloučil český jezdec Liška na motocyklu Premier výkonem 2:22,1. A poprvé se jelo bez deště, tedy na suchu.
Od té doby se začalo jezdit na Masarykově okruhu, jako okruhový závod, ale to už je jiná historie.
Tradice závodu do vrchu Brno - Soběšice byla obnovena v roce 1974. A závodilo se až do roku 1987. Jelikož ale nebylo možno zajistit pro účastníky ubytování - závodilo se vždy v termínu Mezinárodního strojírenského veletrhu - tak byl závod zrušen.
Obnovení se příznivci motocyklové historie dočkali v roce 1999 a to jednodenním setkáním.
Letos se závodilo v těchto kategoriích motocyklů: Vintage a BMW; dále Ariel, nebo BSA, ČZ a Douglas, či Indian, Harley Davidson, Excelsior a Post Vintage; nechyběla ani kategorie Jawa a Ogar; také Racing, Rudge a Scott, nebo Norton a Post War.
Ačkoliv letos chyběl vítěz Velké Ceny 1961 Rakušan Rudi Thalhammer se svým Nortonem 500 ccm, tak naopak se s #233 představil bývalý československý reprezentant Peter Baláž (na titulním snímku) s motocyklem Jawa 350 OHV - tedy 10násobný mistr ČSSR a 62 mistrovských závodů na území Československa.
Obrazovou galerii pro vás připravil, ostatně jako v minulosti, pan Josef Fait.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 26.9.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- včera - Nicolò Bulega operován kvůli «arm pump»
- 27.3. - Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu?
- 26.3. - Vostatkovo zklamání v Barceloně
- 26.3. - Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho
- 26.3. - Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti
- 25.3. - Šampionát MotoE vede po Portimau Mattia Casadei