Reklama

60. výročí smrti Hanse Baltisbergera

Populární německý tovární jezdec NSU Hans Baltisberger se zabil na starém Masarykově okruhu přesně před 60 lety, konkrétně 27. srpna 1956 v závodě 250tek.

Dnes si jeho úmrtí připomněli jak němečtí fanoušci, tak zástupci médií a také vedení brněnského Automodromu.

26. srpna 1956 - Hans Baltisberger.

Jeho pomník je umístěn dole před stoupáním do Farinovy zatáčky, kde tovární jezdec NSU smrtelně havaroval: „Dvěstěpadesátky byly soubojem německého dua Horst Kassner a Hans Baltisberger s dvojicí „klokanů“, Boba Browna a Erica Hintona. Z tohoto souboje nejdříve odstupuje po havárii Brown a vzápětí má těžký pád i Hinton.

Ve stejném kole – tedy šestém, najíždí na silnici vedoucí od Žebětína do poslední zatáčky před „Farinkou“ tovární jezdec NSU Hans Baltisberger, trať je však na pravé straně mokrá, jeho motocykl dostává smyk a v rychlosti 170 km/h naráží oba do elektrického sloupu. Od něj se nešťastný německý jezdec odráží na malý pařez a v 13.52 hodin bohužel podléhá těžkému zranění hlavy. Tato zatáčka je po něm navždy pojmenována!“

Mimochodem: Ve stejném závodě a na stejném místě havaroval rovněž slovenský jezdec Edo Bertoli, na rozdíl od nešťastného Němce ale vyvázl bez zranění.

K dnešnímu památkovému dni byl pozván i tehdejší vítěz Horst Kassner, který byl na tomto tragickém místě naposled před 25 roky. Dnes se ale telefonicky omluvil, neboť jeho zdravotní stav mu nedovoluje vůbec cestovat.

26. srpna 1956 - Michel Mouty.

Hans Baltisberger byl první obětí motocyklových závodů na starém brněnském okruhu, těmi dalšími pak byli: Ve stejný den jako Baltisberger havaroval v dalším závodě smrtelně Francouz Michel Mouty, když před zatáčkou u „benzinové pumpy“ při výjezdu z Nového Lískovce narazil v závodě pětistovek do stromu.

23. srpna 1957 - Walle Lundberg.

O rok později se závodilo naposled s velkými kapotážemi, připomínající spíše ´krabice´. To bylo hodně nebezpečné, hlavně při větrných nárazech. A jeden takový stál život Švéda Waldemara Lundberga, který havaroval druhý tréninkový den před Žebětínem.

24. srpna 1958 - Jacques Drion - Inge Stoll-Laforge.

O další rok později při sjezdu ze Žebětína smrtelně havarovala posádka sidecaru ve složení Jacques Drion z Francie a Inge Stoll-Laforge z Německa. Bylo to v pravotočivé zatáčce a já jsem to jako 6letý chlapec zažil z bezprostřední blízkosti. Bylo to mé první seznámení s motocyklovými závody, i když tedy hodně tragické!!!

21. srpna 1969 - František Boček.

V roce 1969 byla doslova prokletá zatáčka na Veselce: Třistapadesátky stály bohužel život českého jezdce Jawy, skromného Františka Bočka. Ten havaroval v pravotočivé zatáčce na Veselce a následující den svému zranění bohužel podlehl. Tato zatáčka byla tento víkend opravdu prokletá, nejdříve zde havaroval při tréninku novopečený tovární jezdec Jawy Jack Findlay, po něm dvakrát Franta Šťastný a ještě v tréninku dokonce i Boček. V závodě samotném spadl František Boček přímo před motocykly Maďara Drapála a Švýcara Denzlera…, kteří naštěstí vyvázli bez zranění.

16. července 1972 - Hans-Jürgen Cusnik.

V roce 1972 poznamenala závěrečný závod sidecarů smrtelná nehoda německého spolujezdce Hans-Jürgena Cusnika. Dvojice Lutringshauser – Cusnik jezdila na druhém místě a útočila na vedoucí duo Enders-Engelhardt. V pravotočivé zatáčce do Nového Lískovce nezvládl Lutringshauser řízení svého motocyklu BMW a havaroval. Jemu se nestalo nic, Jürgen Cusnik však na místě zemřel. Ironií byla skutečnost, že původně měla jet Aga Neumannová, ale ta nakonec zůstala v depu a závodu pouze přihlížela...

4. září 1981 - Alain Beraud.

Poslední obětí starého Masecu se stal francouzský jezdec Alain Beraud. Ten havaroval v závodě dvěstěpadesátek se svou Yamahou v zatáčce „U lomu“, znovu však nasedá, a za chvíli - těsně před vjezdem do cílové rovinky - padá podruhé. Těžkému zranění hlavy potom Francouz za tři dny podléhá v brněnské nemocnici.

hb1 hb2 hb3

Foto: Josef Fait



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama