Reklama

309 vítězství Hondy v MS 500 ccm/MotoGP Hlavní obrázek k článku: 309 vítězství Hondy v MS 500 ccm/MotoGP

Triumf Marca Marqueze při závodě «Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana» na okruhu «Ricardo Tormo Circuit» v Cheste u Valencie bylo 309. vítězství japonského giganta v závodech «premier class» od vstupu Hondy do závodů mistrovství světa v sezóně 1966.

To první získal 22. května 1966 Jim Redman z Jižní Rhodésie (specialista na střední kubatury), když vyhrál West German Grand Prix na Hockenheimu se čtyřválcem RC181. Vzápětí vyhrála dvojice Redman / RC181 také následující závod v Assenu, pak ale těžká havárie Jima Redmana na obávaném okruhu Spa-Francorchamps ukončila nejen sezónu 1966, ale i předčasně jeho celou kariéru. Redman byl sice okamžitě nahrazen Mikem Hailwoodem, ale ten přesto, že vyhrál tři ze sedmi závodů, tak titul nezískal.

Kombinované úsilí Redmana a Hailwooda a pozoruhodný vzduchem chlazený řadový čtyřválcový válec RC181 však získal Hondě titul v mistrovství konstruktérů do 500 ccm hned při prvním pokusu.

Ovšem na titul mistra světa si musela Honda ještě nějaký ten rok počkat. První vlaštovkou nástupu Hondy pak bylo vítězství Takazumi Katayamy při GP Švédska 1982 a zároveň se v Evropě objevilo «zázračné americké dítě» jménem Freddie Spencer. Ten se zúčastnil jako stabilní pilot MS-500 ccm v sezóně 1982 a hned dva závody Grand Prix vyhrál. O rok později se už stal jako první jezdec s motocyklem Honda mistrem světa v «premier class», když svůj titul dokázal zopakovat ještě o dva roky později - 1985.

Dalším mistrem světa se stal Australan Wayne Gardner (1987), po něm získal titul světového šampiona Eddie Lawson - (1989), terého Honda přetáhla jako úřadujícího mistra světa od Yamahy.

V sezóně 1994 začalo pětileté kralování dalšího «protinožce» Micka Doohana, kterého ještě doplnil první španělský šampion v «premier class» Alex Crivillé (1999).

Potom tři sezóny (2001 až 2003) trumfoval v kubatuře 500 ccm a od roku 2002 v MotoGP Valentino Rossi. Teprve 2006 přidal další titul US-Boy Nicky Hayden a o 5 let později Australan Casey Stoner.

Od roku 2013 pak přišla éra dalšího Španěla, Marca Marqueze, ten s výjimkou sezóny 2015, se vždy stal mistrem světa s motocyklem Honda.

100. vítězství pro Hondu získal Španěl Carlos Checa (1996) při závodě Barcelona-Catalunya, s motocyklem Honda NSR500. 200. vítězství o dalších 10 let později pak Američan Nicky Hayden v Assenu se strojem Honda RC211V; 300. první místo potom Marc Marquez vloni při GP Francie v Le Mans.

Španěl Marc Marquez vyhrál ve Valencii 2019 už svůj 56. závod od svého vstupu do MotoGP 2013. Za ním následují Australan Mick Doohan s 54 vítěznými závody v letech 1990 - 1998; Ital Valentino Rossi (33 vítězství v sezónách 2000 až 2003), potom Španěl Dani Pedrosa (31 vítězství, 2006 až 2017), Američan Freddie Spencer (20 vítězství, 1982 až 1985), Australan Wayne Gardner (18 vítězství, 1986 až 1992), Španěl Alex Crivillé (15 vítězství 1992 až 2000) a Australan Casey Stoner (15 vítězství, 2011 až 2012).

Z historie: Jinak 3. června 1959 na okruhu Isle of Man TT závodilo poprvé v závodech Grand Prix v MS pět motocyklů Honda, konkrétně 125 ccm RC142 a Naomi Taniguchi získal první světové body - obsadil tehdy 6. místo a připsal tak 1 mistrovský bod v kubatuře Ultra-Lightweight.

Tituly mistrů světa v jiných objemových kubaturách než v «premier class» pak s motocykly Honda získali:

50 ccm: Ralph Bryans (1965).

125 ccm: Tom Phillis (1961) - první mistr světa s motocyklem Honda vůbec, Luigi Taveri (1962), Luigi Taveri (1964), Luigi Taveri (1966), Loris Capirossi (1990), Loris Capirossi (1991), Dirk Raudies (1993), Haruchika Aoki (1995), Haruchika Aoki (1996), Emilio Alzamora (1999), Dani Pedrosa (2003), Andrea Dovizioso (2004), Thomas Lüthi (2005).

Moto3: Alex Marquez (2014), Danny Kent (2015), Joan Mir (2017), Jorge Martin (2018), Lorenzo Dalla Porta (2019).

250 ccm: Mike Hailwood (1961), Jim Redman (1962), Jim Redman (1963), Mike Hailwood (1966), Mike Hailwood (1967), Mike Spencer (1985), Anton Mang (1987), Sito Pons (1988), Sito Pons (1989), Luca Cadalora (1991), Luca Cadalora (1992), Max Biaggi (1997), Daijiro Kato (2001), Dani Pedrosa (2004), Dani Pedrosa (2005), Hiroshi Aoyama (2009).

350 ccm: Jim Redman (1962), Jim Redman (1963), Jim Redman (1964), Jim Redman (1965), Mike Hailwood (1966), Mike Hailwood (1967).

309 vítězství Hondy v «premier class» chronologicky:

Marc Márquez (RC213V): 56
Mick Doohan (NSR500): 54
Valentino Rossi (NSR500, RC211V): 33
Dani Pedrosa (RC211V, RC212V, RC213V): 31
Freddie Spencer (NS500, NSR500): 20
Wayne Gardner (NSR500): 18
Alex Criville (NSR500): 15
Casey Stoner (RC212V, RC213V): 15
Mike Hailwood (RC181): 8
Sete Gibernau (RC211V): 8
Alex Barros (NSR500, RC211V): 6
Max Biaggi (NSR500, RC211V): 5
Marco Melandri (RC211V): 5
Randy Mamola (NS500, NSR500): 4
Eddie Lawson (NSR500): 4
Tadayuki Okada (NSR500): 4
Nicky Hayden (RC211V): 3
Cal Crutchlow (RC213V): 3
Jim Redman (RC181): 2
Luca Cadalora (NSR500): 2
Carlos Checa (NSR500): 2
Makoto Tamada (RC211V): 2
Takazumi Katayama (NS500): 1
Pierfrancesco Chili (NSR500): 1
Daryl Beattie (NSR500): 1
Alberto Puig (NSR500): 1
Loris Capirossi (NSR500): 1
Tohru Ukawa (RC211V): 1
Toni Elias (RC211V): 1
Andrea Dovizioso (RC212V): 1
Jack Miller (RC213V): 1



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama