Reklama

125 ccm: Od Paganiho až po Terola Hlavní obrázek k článku: 125 ccm: Od Paganiho až po Terola

Od samotného začátku mistrovství světa silničních motocyklů 1949 se závodilo v kubatuře 125 ccm. Prvním vítězem se stal při švýcarské Grand Prix v Bernu Nello Pagani z Itálie na motocyklu Mondial, a zároveň byl na konci sezóny korunován historicky prvním mistrem světa.

Naopak tím posledním vítězem je potom zaznamenán Španěl Maverick Viňales (Aprilia), který vyhrál ve Valencii 2011, ovšem druhé místo v cíli stačilo jeho španělskému krajanovi Nicolasi Terolovi (Aprilia) k zisku historicky posledního titulu světového šampiona 125tek. Pak totiž přišla ke slovu kubatura Moto3.

A co podstatného se mezi roky 1949 až 2011 v této objemové kubatuře událo?

Celé dlouhodobé historii kubatury 125 ccm vévodí dva jezdci. Španěl Angel Nieto se sedmi mistrovskými tituly: 1971, 1972, 1979, 1981, 1982, 1983, 1984 a Ital Carlo Ubbiali se šesti: 1951, 1955, 1956, 1958, 1959, 1960. Zatímco Nieto svá světová prvenství získal na motocyklech Derbi, Minarelli a Garelli; tak Ubbialli kromě toho prvního se strojem Mondial byl vždy věrný MV Agustě. Třikrát se stali mistrem světa Švýcar Luigi Taveri (Honda) a Ital Pier-Paolo Bianchi (Morbidelli a MBA); dva tituly pak získali Hugh Anderson z Nového Zélandu na Suzuki, Švéd stejného příjmení Kent Andersson s Yamahou, Ital Fausto Gresini (Garelli), jeho krajan Loris Capirossi (Honda) a také dva Japonci - Haruchika Aoki (Honda) a Kazuto Sakata (Aprilia).

Nejmladším mistrem světa této kubatury je Loris Capirossi, který se stal šampionem 1990, když mu bylo 17 let a 165 dní. Rupert Hollaus byl vyhlášen 1954 posmrtně mistrem světa, když se předtím bohužel zabil. A Emilio Alzamora získal v sezóně 1999 mistrovský titul, aniž by vyhrál v této sezóně jediný závod Grand Prix.

Samozřejmě, že za zmínku stojí titul mistra světa pro Maďarsko, o který se zasloužil 2007 Gábor Talmacsi (Aprilia). A světovými šampiony se stali také pozdější největší hvězdy královské kubatury MotoGP Valentino Rossi (1997 - Aprilia), nebo Marc Marquez (2010 - Derbi).

Z pohledu značek se naopak některé po přechodu k Moto3 úplně vytratily: Třeba 10násobný šampion Aprilia, nebo Garelli, MV Agusta - po 6 titulech.

Nejvíce startů v závodech Grand Prix v kubatuře 125 ccm si zaknihoval Angel Nieto, ten se postavil na start celkem 160 Grand Prix, přičemž jich 62 vyhrál.

Největší časový rozdíl mezi prvním a posledním vítězstvím zaznamenal v této kubatuře Angel Nieto: Mezi Belgií 1970 a Anglií 1984 uplynulo 14 let a 31 dní.

Z českého pohledu je nutno zmínit se o těchto skvělých jezdcích: Především to byli Václav Parus a Stanislav Malina, tedy tovární jezdci strakonické ČZ. Václav Parus byl na Tourist Trophy 1956 šestý a stal se vůbec prvním Čechem, který kdy v MS silničních motocyklů bodoval. Stanislav Malina kromě řady dalších úspěchů obsadil na Tourist Trophy 1964 v této kubatuře 4. místo!

Potom samozřejmě po «velké sametové» nesmíme zapomenout na Jardu Huleše, který sice na světovém pódiu nikdy nestál, ale doslova vyšlapal (ukázal) cestu svým mladším krajanům. V MS se Huleš nejlépe umístil v sezóně 2001, kdy obsadil celkově 15. místo.

A pak je zde samozřejmě Lukáš Pešek, vítěz dvou závodů Grand Prix a majitel dalších 7 pódií. Kromě toho skončil v MS 2007 s továrním motocyklem Derbi celkově jako čtvrtý!, o rok předtím šestý.



Login Přihlásit Registrace ›