Reklama

Model BMW GS letos slaví čtyřicet let na trhu

Legendární modelům BMW GS je už čtyřicet let. Na podzim roku 1980 představilo BMW Motorrad svůj první model R 80 G/S, model, který poprvé zkombinoval dvě odlišné kategorie motocyklů, silniční a enduro. Díky své unikátní kombinaci schopností jízdy na zpevněném i nezpevněném povrchu, ale i při cestovním využitíse R 80 G/S stalo průkopníkem nové kategorie motocyklů dnes označované jako cestovní endura, kterou stvořilo právě BMW Motorrad.

Nebyla to ovšem pouze motocyklová dobrodružství, kterým byla BMW GS už od samého začátku předurčena. R 80 G/S a jeho nástupci brzy předvedli své kvality i při závodech. V roce 1981 Hubert Auriol dovezl tento motocykl k vítězství na náročné a prestižní soutěži Rally Paříž-Dakar. Jde pouze o jeden z mnoha závodních úspěchů, které BMW s modely GS oslavilo. Výjimečné schopnosti motocyklů GS s motory boxer, tedy hlavně jízdní dynamika, skvělé vlastnosti v terénu, komfort a robustnost, byly v průběhu následujících 40 let společností BMW Motorrad neustále zdokonalovány, až byly nakonec úspěšně převedeny do nové modelové řady motocyklů. V roce 1993 vznikl motocykl F 650 „Funduro“, neboli první jednoválcové enduro BMW o výkonu 47 koní.

1 BMW 40 vyroci GS (1)1 BMW 40 vyroci GS (2)

S modelem BMW R 1100 GS společnost BMW Motorrad představila první GS se čtyřventilovým motorem boxer o výkonu 80 koní, ale zároveň prošlapala velkým modelům enduro novou cestu v oblasti technologií podvozku. V kategorii enduro to bylo poprvé, co motor a převodovka pracovaly jako nosná součást rámu, díky čemuž se hlavní rám stal nadbytečným. Zatímco systém zavěšení zadního kola BMW Paralever už o celé roky dříve u modelů s dvouventilovými motory boxer eliminoval rázy způsobené kardanovou hřídelí, inženýři BMW díky systému předního zavěšení Telelever vyvinuli inovativní způsob vedení kola předního. S omezením ponořování a mimořádně citlivou odezvou nastavili měřítka své třídy. Nové R 1100 GS se navíc stalo prvním motocyklem kategorie enduro vybaveným systémem ABS, tedy bezpečnostním prvkem, který je nyní součástí všech motocyklů BMW.

K mnohým novým a dalším vývojovým fázím, mezi něž patří i představení modelu F 650 GS (první jednoválec s elektronickým vstřikováním paliva, katalyzátorem a ABS), který se začal roku 2000 vyrábět v Berlíně, se dalším přelomovým bodem v historii BMW GS stal rok 2007. Tehdy se objevila interpretace tématu GS v podobě řadových dvouválců s vysokým točivým momentem a torzně tuhým trubkovým rámem. Šlo o vlastní, pro BMW velmi typickou cestu. S těmito novými modely BMW Motorrad nejen představilo nástupce extrémně úspěšného modelu F 650 GS s jednoválcovým motorem, ale zároveň rozšířilo svoji nabídku o enduro ve střední třídě.

1 BMW R 1200 GS Rallye test (29)1 BMW R 1200 GS Rallye test (33)1 BMW R 1200 GS Rallye test (34)

Na podzim 2009 představilo BMW Motorrad v podobě modernizovaného modelu BMW R 1200 GS další specialitu. Motocykl byl nově vybaven boxerem DOHC se dvěma vačkovými hřídeli na válec, který vynikal ještě větší chutí po otáčkách. S výkonem 81 kW/110 k nabídl ještě pokročilejší jízdní dynamiku. Ve výročním roce 2010 BMW Motorrad vzdalo hold 30. výročí modelů GS a jejich úspěchu jak v oblasti výroby, tak při závodech. V závodních barvách BMW Motorrad Motorsport vznikly z modelů BMW R 1200 GS, R 1200 GS Adventure, F 800 GS a F 650 GS speciální verze „30 Years GS“.

Na podzim roku 2010 BMW Motorrad pokračovalo v úspěšném příběhu modelů GS. Novým atraktivním členem rodiny BMW GS se stal model BMW G 650 GS. Díky své štíhlé a odolné terénní konstrukci vypadalo nové jednoválcové enduro směle, lehce a dobrodružně. Zároveň s tím se z hlediska kvality, výbavy a komfortu jasně vymezovalo proti konkurenci. V kombinaci s nízkou hmotností šlo o atraktivní vstupenku do světa motocyklů a fascinujícího světa BMW GS.

BMW G650GS Sertao02BMW G650GS Sertao06BMW G650GS Sertao05

Dynamický vývoj tématu BMW GS pokračoval stejně intenzivně po celé čtyři dekády. Když BMW Motorrad v rámci výstavy Intermot na podzim 2012 představilo nové R 1200 GS, většina zájmu se týkala zcela přepracovaného motoru. Vzduchem/kapalinou chlazený dvouválcový boxer totiž dostal hlavy válců s vertikálním prouděním. Měl integrovanou převodovku a na levé straně výstup na spojovací hřídel. Byl vybaven podvozkem se špičkovými technologiemi a elektronickými systémy, mezi něž patřilo ABS, kontrola trakce nebo částečně aktivní podvozek. S výkonem 92 kW (125 k) poskytovalo nové R 1200 GS výjimečné jízdní výkony. Po necelém roce a půl, tedy v březnu 2014, sjel v továrně v Berlíně z linky model GS s motorem boxer a výrobním číslem 500 000 – šlo o R 1200 GS Adventure.

Na podzim 2016 BMW Motorrad představilo další model GS, tentokrát šlo o G 310 GS. Základní kvality BMW GS byly nyní dostupné i v segmentu pod 500 ccm a zároveň interpretovaly svůj vlastní styl. Extrémně kompaktní, ale přesto zcela dospělý a komfortní motocykl otevřel ve svém segmentu úplně nový svět zážitků a stal se unikátní základní volbou segmentu, a to se vší svojí praktickou využitelností. S novým modelem R 1200 GS BMW Motorrad portfolio modelů GS nejen opět zdokonalilo, ale také rozšířilo jeho výbavu. Tehdy poprvé mohli zákazníci řady BMW GS dodat svým motocyklům výraznější nádech endura, nebo si díky paketům Rallye či Exclusive své motocykly více přizpůsobit svému obvyklému využití.

1 BMW R nine T Urban GS191 BMW R nine T Urban GS201 BMW R nine T Urban GS5

Ve stejném roce přišla na scénu i zcela nová interpretace tématu GS: R nineT Urban G/S. Model R nineT Urban G/S stavěl na genech prvního a legendárního BMW R 80 G/S z roku 1980 a s využitím současných technologií je převedl do moderní éry klasického enduro stylu motocyklu BMW s motorem boxer. Stejně jako u ostatních modelů řady R nineT, byl i zde instalován výkonný motor boxer chlazený vzduchem/kapalinou o výkonu 81 kW (110 k) a spojený se šestistupňovou převodovkou.

V roce 2017 BMW Motorrad se dvěma novými modely, F 750 GS a F 850 GS, napsalo další kapitolu historie řady GS. Srdcem nové konstrukce se stal nově navržený, výkonný řadový dvouválec se dvěma vyvažovacími hřídeli a zapalováním ve 270/450 stupních pro optimalizovaný chod a emocionální zvuk. V modelu F 750 GS dosahuje výkonu 57 kW (77 k) a v F 850 GS pak nabízí z objemu 853 ccm výkon 70 kW (95 k), což bohatě stačí ke skvělé dynamice obou modelů GS.

1 BMW F 750 GS a F 850 GS test (2)1 BMW F 750 GS a F 850 GS test (11)1 BMW F 750 GS a F 850 GS test (4)

To znamenalo ještě vyšší výkon, točivý moment a hospodárnost velkých modelů GS s motorem boxer. Na podzim 2018 BMW Motorrad představilo s cílem dalšího zlepšení výkonu a točivého momentu a zároveň snížení spotřeby paliva a emisí u velkých modelů GS s motorem boxer další radikální změnu. Z uvedených důvodů byla v sériové výrobě motorů BMW Motorrad poprvé použita technologie BMW ShiftCam, umožňující variabilně měnit časování a zdvih ventilů na straně sání. Sací vačkové hřídele byly navíc navrženy pro asynchronní otevírání dvou sacích ventilů, což mělo za následek zlepšené víření čerstvě nasávané směsi, a tím pádem efektivnější spalování. Mezi další technické změny související s vačkovými hřídeli, nyní poháněnými ozubeným řetězem (dříve válečkovým řetězem), patří zdokonalené mazání, použití vstřikovacích ventilů s dvojitými tryskami a nového výfukového systému.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama