Reklama

Test Harley-Davidson 1200 Roadster 2016: poctivý Sportster

Konečně je tu stroj, o kterém s klidným srdcem můžu říct, ano, to je Sportster jak má být. Harley-Davidson vrátil do nabídky sportovní motocykl, se kterým slavil úspěch v padesátých letech minulého století.

Harley a sportovní motocykl? Možná už to dnes většině z vás nejde dohromady, ale Sportster byl prapůvodně stavěn jako sportovní motocykl, se kterým jste mohli řezat jednu zatáčku za druhou, a šlo u něj více o jízdu než o styl. S některými upravenými stroji se dokonce jezdili dragsterové závody. Dnešní modely z řady Sportster jako je Iron 883 nebo Forty-Eight, jsou spíše stylovky s nízko posazeným těžištěm. Jednoduše řečeno, více než na sport se zaměřují na vzhled.

2 Harley Davidson 1200 Roadster test512 Harley Davidson 1200 Roadster test412 Harley Davidson 1200 Roadster test602 Harley Davidson 1200 Roadster test59

Tomu všemu udělala přítrž letošní novinka model 1200 Roadster, která se více než na vzhled zaměřuje na požitek z jízdy. Pamětníci si možná vzpomenou, že ještě před deseti lety byl 1200 Roadster v nabídce amerického výrobce, v Evropě se dokonce prodával s drátěnými koly, ale díky malému zájmu zákazníků o tento výjimečný motocykl, byl stažen z prodeje. Pokud však čekáte, že v Milwaukee pouze oklepali výrobní plány a postavili stejný motocykl s upraveným motorem, budete zřejmě překvapeni. Novinka 1200 Roadster je spíše něco mezi malým cruiserem a café racerem.

Nízko usazená řídítka, malá nádrž ve tvaru kapky, kraťoučký zadní blatník, vykrojené sedlo a dlouhé zdvihy pérování, to je nový Roadster a ačkoliv má stejný rám, jako ostatní Sportstery, tak už na první pohled vidíte, že má vyšší světlou výšku a jakmile si usednete za řídítka, zjistíte, že i sedlo je o kousek výš, než jste byli zvyklí. Celkově je posaz za řídítky pohodlný, uvolněný, lehce nakloněný dopředu a oproti třeba Forty-Eight, ujedete notnou dávku kilometrů, aniž byste po sto kilometrech jízdy hledali benzínku, kde natankujete a narovnáte ztuhlé končetiny.

2 Harley Davidson 1200 Roadster test471 Harley Davidson 1200 Roadster test191 Harley Davidson 1200 Roadster test5

Přístrojovka je tvořena jedním budíkem s dominantním analogovým otáčkoměrem a digitálním tachometrem. Počítač se ovládá tlačítkem na levém řídítku. Celkově vypadá Roadster jednoduše, uhlazeně, bez zbytečných příkras, vše spolu ladí, zpětná zrcátka, přední světlomet, krásně tvarovaná řídítka a minimum chromových doplňků. Jediné co mi tu trochu ruší vzhled jsou padací rámy na předku. Kdo má dlouhé nohy, tak si je tam během jízdy může na ně odložit, ale ty moje tam nedosáhly. Rámy jsou však příplatkovým doplňkem, takže kdo je nechce, nemusí si je pořizovat vůbec.

Roadster je nezvykle vybaven přední obrácenou vidlicí s průměrem 43 mm a s pružinami se třemi stupni tuhosti. Na zadku máte tlumiče plněné dusíkem. Musím uznat, že přední vidle fungují oproti ostatním Harleyům mnohem lépe, ty zadní se moc nepředvedly, vlastně je to zažitý „harlejácký“ standard. Vaše záda tak budou cítit každičkou nerovnost, ale naštěstí pro vás je tu pohodlné sedlo, které něco pochytí a díky vyvýšené zadní opěrce se o něj můžete i lehce opřít. Zatímco vy si budete hovět, váš spolujezdec moc nadšený nebude. Zadní část sedla se mírně svažuje dolů a jakmile jsme jeli rychlostí kolem 100 km/h, tak jsem z něj klouzala dolů. Takže pokud chcete vozit baťůžek a mít doma klid, jezděte pohodlnou cestovní rychlostí bez akcelerací, nebo raději sám. Ostatně, dámy prominou, 1200 Roadster si stejně nejlépe vychutnáte v jednom.

2 Harley Davidson 1200 Roadster test502 Harley Davidson 1200 Roadster test521 Harley Davidson 1200 Roadster test71 Harley Davidson 1200 Roadster test8

Motocykl je vybaven bezklíčovým odemykáním a startováním. Klíč tak nemusíte lovit někde po kapsách, stačí usednout za řídítka, zmáčknout tlačítko startéru, zařadit první rychlostní stupeň a už tu není nic jiného než vy, motocykl a nekonečné dobrodružství. 1200 Roadster je poháněn vidlicovým dvouválcem o obsahu 1202 ccm. Někdo možná zavrčí, že je to na Harley málo, ale já vás hned utnu, Roadsteru to bohatě stačí. Pokud budete držet otáčky nad 2500 1/min, odvděčí se vám hladkým lineárním nárůstem otáček a naprosto blaze se bude cítit kolem 4000 1/min. Pověstné vibrace má pouze při běhu na volnoběh, jakmile zařadíte, lehce brnknete o plyn, vibrace mizí.

S celkovou spotřebou jsem se pohybovala na průměrných pěti litrech paliva, což vám s 12,5 l nádrží vystačí na 250 kilometrů. Pětistupňová převodovka je komfortně odstupňovaná a jednotlivé rychlosti tam padají bezchybně s typickým mechanickým klapnutím. Jediné, co budete postrádat, je dunivý zvuk, na který jsme u Haryků zvyklí. Bez něj je Roadster jako tělo bez duše. Naštěstí je tu možnost pořízení laďáčků a máte po starostech.

2 Harley Davidson 1200 Roadster test531 Harley Davidson 1200 Roadster test61 Harley Davidson 1200 Roadster test52 Harley Davidson 1200 Roadster test38

Novinka má vylepšený podvozek, díky kterému se vám pojede lehčeji a zatáčky projedete bez sebemenšího zaváhání a ani nepocítíte, že máte pod sebou 259 kg hmoty. S každým průjezdem zatáčky se budete cítit sebevědoměji a budete citelně zrychlovat. Jen prosím nezapomeňte, že brzdy jsou také klasické Harlejácké, s pomalejším nástupem a musíte pořádně zmáčknout páčku, aby měly dostatečný razantní účinek. Naštěstí jsou tu však stupačky, které vám po prvním brnknutí do asfaltu dají najevo, že vše má své meze.

Jedna věc mi tu však dost zásadně vadila a to umístění stupaček. Byly přesně v místě, kde dáváte nohy dolů. Pocítila jsem to hned při prvním zastavení, kdy jsem oběma nohama zadrhla o stupačky a ještě jsem se o jednu z nich zachytila nohavicí od kalhot. Málem jsem si „ustlala“ po dvaceti metrech jízdy! Než jsem prokličkovala Prahou, děsně mě bolely kyčle, jak jsem musela dávat nohy široko od sebe. Před stupačky jsem nedosáhla na zem a za stupačkami jsem horko těžko držela balanc. Stačilo by je o kousek posunout dozadu a vše by bylo vyřešeno. Někdo si možná řekne, že je to drobnost, pro mě to však byla nepříjemnost, která mi kazila zážitek z bezchybné jízdy.

1 Harley Davidson 1200 Roadster test222 Harley Davidson 1200 Roadster test321 Harley Davidson 1200 Roadster test25

Ačkoliv neoplývá 1200 Roadster bohatým designem, mě se jeho jednoduchý vzhled moc líbil a měl pro mě jednu mnohem důležitější věc a tou byla celková funkčnost motocyklu. On totiž funguje výborně. Neperete se s ním, do zatáček se pokládá ladně, bez nutností tlačit do řídítek a bude vás to s ním bavit. Ničím vás neomezuje, prostě pohodička jak má být. Navíc, tohle je bike, který hravě zvládne každá holka nebo málo zkušený jezdec. Tohle je Sportster s velkým „S“ a pro mě letos největší překvapení.

Technické údaje:

Motor: Vzduchem a kapalinou chlazený vidlicový dvouválec. Vrtání a zdvih 88,9 x 96,8 mm, zdvihový objem 1202 ccm, kompresní poměr 10 : 1. Největší točivý moment 96 Nm při 4000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární řemenem, spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka.

Podvozek: Dvojitý páteřový rám, přední teleskopická vidlice, průměr nosníků 43 mm, zadní kyvná vidlice. Brzdy kotoučové se systémem ABS, vpředu dvojitá s dvoupístkovým třmenem, vzadu jednoduchá ventilovaná s dvoupístkovým třmenem. Kola litá, desetipaprsková. Pneumatiky 120/70 R19 vpředu a 150/70 R18 vzadu. Rozvor 1505 mm, výška sedla nad zemí 785 mm, světlá výška 150 mm, pohotovostní hmotnost 259 kg. Objem palivové nádrže 12,5 litrů.

Barevné provedení: Velocity Red Sunglo, Billet Silver/Vivid Black, Black Denim a Vivid Black

Cena základního provedení: 10 430 eur

2 Harley Davidson 1200 Roadster test422 Harley Davidson 1200 Roadster test432 Harley Davidson 1200 Roadster test412 Harley Davidson 1200 Roadster test452 Harley Davidson 1200 Roadster test442 Harley Davidson 1200 Roadster test512 Harley Davidson 1200 Roadster test592 Harley Davidson 1200 Roadster test602 Harley Davidson 1200 Roadster test612 Harley Davidson 1200 Roadster test352 Harley Davidson 1200 Roadster test361 Harley Davidson 1200 Roadster test181 Harley Davidson 1200 Roadster test171 Harley Davidson 1200 Roadster test161 Harley Davidson 1200 Roadster test202 Harley Davidson 1200 Roadster test332 Harley Davidson 1200 Roadster test341 Harley Davidson 1200 Roadster test241 Harley Davidson 1200 Roadster test251 Harley Davidson 1200 Roadster test221 Harley Davidson 1200 Roadster test231 Harley Davidson 1200 Roadster test261 Harley Davidson 1200 Roadster test271 Harley Davidson 1200 Roadster test281 Harley Davidson 1200 Roadster test291 Harley Davidson 1200 Roadster test302 Harley Davidson 1200 Roadster test312 Harley Davidson 1200 Roadster test322 Harley Davidson 1200 Roadster test502 Harley Davidson 1200 Roadster test492 Harley Davidson 1200 Roadster test482 Harley Davidson 1200 Roadster test472 Harley Davidson 1200 Roadster test462 Harley Davidson 1200 Roadster test392 Harley Davidson 1200 Roadster test402 Harley Davidson 1200 Roadster test382 Harley Davidson 1200 Roadster test372 Harley Davidson 1200 Roadster test522 Harley Davidson 1200 Roadster test532 Harley Davidson 1200 Roadster test542 Harley Davidson 1200 Roadster test552 Harley Davidson 1200 Roadster test562 Harley Davidson 1200 Roadster test572 Harley Davidson 1200 Roadster test581 Harley Davidson 1200 Roadster test11 Harley Davidson 1200 Roadster test101 Harley Davidson 1200 Roadster test111 Harley Davidson 1200 Roadster test121 Harley Davidson 1200 Roadster test131 Harley Davidson 1200 Roadster test141 Harley Davidson 1200 Roadster test151 Harley Davidson 1200 Roadster test191 Harley Davidson 1200 Roadster test21 Harley Davidson 1200 Roadster test211 Harley Davidson 1200 Roadster test31 Harley Davidson 1200 Roadster test41 Harley Davidson 1200 Roadster test51 Harley Davidson 1200 Roadster test61 Harley Davidson 1200 Roadster test71 Harley Davidson 1200 Roadster test81 Harley Davidson 1200 Roadster test9



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama