Reklama

BMW R18 Dragster od Roland Sands

Slavný tvůrce custom motocyklů Roland Sands obnažil BMW R 18 a vytvořil z něj Dragster, jehož dominantou je doslova obrovský dvouválcový motor boxer. Při stavbě tohoto stroje byl Rolandovi inspirací jeho vlastní osobní příběh. Jeho tatínek závodil s dragstery, které si sám stavěl a on se tak od malička pohyboval mezi těmito stroji, které mu doslova učarovaly.

„Centrem a nejviditelnějším prvkem celého stroje je motor, okamžitě jsem si proto vzpomněl na takzvané muscle cars. Má rodina měla vždy blízko k rychlosti a můj otec závodil s dragstery, takže mi dávalo smysl celý motocykl maximálně odstrojit, aby zbylo jen to základní, a navrhnout ho tak, aby byl rychlý v přímém směru,“ vysvětluje designér.

1 BMW R18 Dragster Roland Sands (1)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (10)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (26)

Nové BMW R 18 znamenalo v dubnu 2020 pro BMW Motorrad první vstup do segmentu sériově vyráběných motocyklů cruiser. Jako žádný jiný model předtím se tento stroj opírá o tradici historických motocyklů BMW, a to jak technicky, tak svým designem. Vznikl na základě kreseb modelů, jako bylo třeba BMW R 5, a snaží se zaměřit na samotnou podstatu motocyklu jako takového. To znamená na čistou, nepřikrášlenou techniku v čele s motorem boxer, který je se svými „dobrými vibracemi“ hlavním zdrojem radosti z jízdy. Big Boxer pokračuje v tradici vzduchem chlazených motorů, které se u BMW Motorrad poprvé v sériové výrobě objevily v roce 1923.

1 BMW R18 Dragster Roland Sands (25)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (21)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (18)

BMW R 18 umožňuje více než jakýkoliv jiný motocykl individualizovat svůj design. Má totiž snadno odnímatelný zadní rám a jednoduše vyměnitelný set lakovaných dílů. Díky tomu mají zákazníci značnou svobodu pro snadnou přestavbu zadní části nového R 18 tak, aby co nejlépe vyhovovala jejich záměrům. Současně lze také snadno změnit barevné provedení, aby vyhovovalo osobnímu vkusu. „Nejnáročnější pro nás bylo z důvodu instalace nitra přepracování elektroniky, výměna sériového výfuku a rozsáhlá úprava sání. Byl to trochu experiment, ale podařilo se nám to! Výsledný produkt je fascinující a je pro něj typická vysoká úroveň kvality zpracování, jaká je od BMW Motorrad očekávána. Již od počátku jsem se nemohl dočkat toho, až ho předělám,“ vysvětluje Roland.

1 BMW R18 Dragster Roland Sands (14)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (13)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (24)

Při stavbě R 18 Dragster tým Rolanda Sandse zachoval sériovou geometrii přední vidlice modelu R 18, sejmul ale zadní rám a prodloužil jej tak, aby odpovídal požadavkům na závodní dragstery. Současně se rozhodli pro zachování kapotáže originálního R 18, modifikovali ale přední a zadní blatníky tak, aby ladily s přepracovaným rámem. Celý proces úprav zabral tři a půl měsíce. Potom se stroj přesunul do dílny pro finální dokončení a následně absolvoval první jízdu na závodní dráze dragsterů.

Roland vysvětluje: „Každý motocykl vyžaduje jiný přístup k jeho stavbě, stejně jako speciální materiály nebo díly. S každým novým motocyklem pro nás začíná proces učení, a to i přesto, že jsme již postavili více než 200 strojů. Vždy chceme porozumět charakteru stroje, který představujeme, protože to je základ k tomu, abychom zachovali jeho autenticitu a funkčnost.“

1 BMW R18 Dragster Roland Sands (2)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (17)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (15)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (22)

Kromě customu R 18 Dragster vytvořil Roland Sands také dvě různé kolekce frézovaných hliníkových dílů pro sériové R 18: „Machined“ a „2-Tone-Black“. Obě kolekce obsahují přední a zadní kola dostupná v různých velikostech oproti standardním kolům. Nechybí ani nabídka těchto exkluzivních frézovaných dílů pro rámeček rychloměru, svorky řídítek, kryty přední vidlice, rukojeti řídítek, páčky, zrcátka, ale také kryty motoru, víčko nádrže, kryt sací komory a mnoho dalších doplňků.

Některé z těchto frézovaných dílů Roland Sands použil také na R 18 Dragster. Konkrétně se jedná o páčky, kola, kryty hlav válců, přední kryt motoru, světlomet a přístroje. Přední část byla převzata ze superbiku S 1000 RR. Sedadlo a také výfuk byly vytvořeny od základu nově.

1 BMW R18 Dragster Roland Sands (23)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (20)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (7)

Roland Sands na customu R 18 Dragster kompletně přepracoval rám a navrhl pro něj novou kapotáž. Modrý metalický lak doplnil klasickými bílými BMW linkami. Sériový výfuk nahradil na zakázku vyrobeným výfukem z nerezové oceli podle schématu 2-do-1, zakázkové je rovněž RSD sedlo od fimy Saddlemen.

1 BMW R18 Dragster Roland Sands (3)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (4)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (5)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (6)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (8)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (9)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (11)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (12)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (16)1 BMW R18 Dragster Roland Sands (19)



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama