Reklama

BMW R nineT /5: speciální model k 50. výročí Hlavní obrázek k článku: BMW R nineT /5: speciální model k 50. výročí

Klasický, autentický, originální a vzduchem chlazený. To jsou hlavní vlastnosti modelů nineT. Nový R nineT /5 představuje další přírůstek do úspěšného světa motocyklů BMW Motorrad Heritage, tentokrát se zvláštními historickými kořeny. Model je oslavou 50. výročí legendární série /5 a současně spuštění výroby v berlínském závodě BMW Motorrad ve Spandau před 50 lety.

Protože se v šedesátých letech dramaticky zvýšila výroba automobilů BMW, bylo rozhodnuto, že motocykly BMW budou vznikat v továrně v Berlíně. Vše se rozběhlo v roce 1969 s počtem přibližně 400 zaměstnanců a novou řadou motocyklů /5 v podobě modelů R 50/5, R 60/5 a R 75/5. Se zcela nově vyvinutým podvozkem a motorem, spolu se svěžím, moderním designem, se BMW povedlo na dlouhou dobu oslovit tehdejší rozrůstající se trh. Modely /5 okamžitě zaznamenaly úspěch a zákazníky ohromovaly kombinací jízdní dynamiky na okresních silnicích a jízdním komfortem.

1 BMW R nine T-5 (3)1 BMW R nine T-5 (4)1 BMW R nine T-5 (23)

Nové motocykly BMW dokonale zapadly do doby, kterou zmítaly sociální nepokoje, vlna rockové hudby a silná touha po svobodě. Odrazem toho bylo, že pro nové modely /5 byla k dispozici široká škála výrazných, jasných barev.

Výroční BMW Motorrad model R nineT /5 ovšem neodkazuje pouze na 50. výročí série /5 a 50 let výroby BMW Motorrad v Berlíně Spandau. R nineT /5, které vznikne pouze v omezeném počtu kusů a jež nabízí vyhřívané rukojeti ve standardní výbavě, také oživuje vzpomínky na tuto minulou éru a přivádí modely řady /5 zpět do života s nostalgickým šarmem, ovšem v moderním pojetí.

1 BMW R nine T-5 (25)1 BMW R nine T-5 (13)1 BMW R nine T-5 (19)1 BMW R nine T-5 (24)

Výroční model má například moderní měkčené opěrky kolen, stejně jako propracovanou modrou metalickou barvu kapotáže Lupine Blue s kouřovým efektem a zdvojenou linku na palivové nádrži, která nese znak výročí. Chromovaná zrcátka a svody výfukového potrubí jsou taktéž návratem k historickému archetypu, stejně jako sedadlo pro dva cestující tvarované ve stylu řady /5 s křížovým prošívaným reliéfem svrchní části, zádržnými páskami a bílým lemováním, nebo manžety na teleskopické přední vidlici.

Hliníkově stříbrná povrchová úprava motoru, převodovky, kluzných pouzder vidlice, nábojů kol a jejich paprsků také stylově evokuje legendární modely /5, stejně jako komponenty vyvedené v černé barvě, jako je rám a kryt hnacího hřídele.

1 BMW R nine T-5 (20)1 BMW R nine T-5 (2)1 BMW R nine T-5 (22)

Motocykl ohání vzduchem/olejem chlazený motor typu boxer, známý z ostatních modelů R nineT, s vrtáním 101 mm a zdvihem 73 mm, tudíž se zdvihovým objemem 1170 cm3. Maximální výkon dosahuje 81 kW (110 k) při 7750 1/min a maximální točivý moment 116 Nm vrcholí v 6000 1/min, přičemž maximální otáčky motoru dosahují hranice 8500 1/min. Přenos výkonu zajišťuje prověřená šestistupňová převodovka a spojovací hřídel.

S ohledem na svůj klasický protějšek je model R nineT /5 vybaven výfukovým systémem s leštěným zadním tlumičem modelu R nineT Racer, stejně jako chromovými výfukovými svody. Těsně obepíná svalnaté tvary a stylově podtrhuje štíhlý vzhled, který byl pro řadu /5 před 50 lety typický. Obzvláště propracovanou technickou finesou je koncová část výfuku vyrobená z přírodní, matné nerezové oceli, jejíž tvar připomíná kuželové koncové části tlumičů výfuku řady /5. Výfukový systém má servomotorem ovládaný akustický ventil, který na jednu stranu zajistí sonorní zvukový projev motoru boxer a zároveň splnění hlukových norem ECE R41-04.

1 BMW R nine T-5 (21)1 BMW R nine T-5 (5)1 BMW R nine T-5 (1)

Stejně jako ostatní modely R nineT, také R nineT /5 má speciální koncepci rámu z prostorové struktury vytvořené z ocelových trubek. Tvoří ji tři části: hlavní přední část, zadní část s integrovaným koncovým dílem a rám pro spolujezdce. Tyto tři rámové komponenty jsou k sobě přišroubovány. Díky odnímatelnému rámu spolujezdce nabízí R nineT /5 také dostatek prostoru pro změnu vzhledu, a tedy i charakteru „boxeru“ BMW zcela podle osobního vkusu.

Geometrie podvozku R nineT /5 ladí s dynamickými jízdními ambicemi tohoto motocyklu. Je navržen pro snadné směry směru, neutrální odezvu v zatáčkách a vysokou úroveň směrové stability. Tím slibuje radost z jízdy zejména na okresních silnicích. Rozvor motocyklu R nineT /5 je 1493 mm, záklon 105 mm a úhel řízení 63,4 stupně.

1 BMW R nine T-5 (10)1 BMW R nine T-5 (11)1 BMW R nine T-5 (12)

Stejně jako v případě řady /5, také R nineT /5 nabízí vzrušení z jízdy, a to nejen jezdci při sólo jízdě, ale také jeho spolujezdci díky sedadlu, které autentickým způsobem znovu křísí svůj historický předobraz. Výška sedadla jezdce je přibližně 825 mm, což ve spojení s úzkým vybráním pro nohy poskytuje příjemné pohodlí pro něj i jeho spolujezdce.

Odpružení předního kola R nineT /5 je záměrně klasického typu s konvenčně navrženou teleskopickou vidlicí s průměrem 43 mm a zdvihem 125 mm. O vedení zadního kola se stará osvědčená koncepce jednostranného kyvného ramena Paralever, které se používá také u ostatních modelů boxer patřících do skupiny motocyklů BMW Motorrad Heritage. Centrální pružinová vzpěra s černou pružinou zajišťuje odpružení, tlumení a zavěšení kola a poskytuje zdvih 120 mm. Doraz pružiny je nastavitelný a plynule lze měnit také útlum odskoku pružiny.

1 BMW R nine T-5 (14)1 BMW R nine T-5 (15)1 BMW R nine T-5 (16)

Pro obzvláště autentický a klasický vzhled zcela ve stylu R 75/5 je motocykl vybaven drátěnými koly s rozměry 3,5 x 17 palců vpředu a 5,5 x 17 palců vzadu, s pneumatikami 120/70 ZR 17 a 180/55 ZR 17. Bezpečné zpomalení zajištují čtyřpístkové brzdové třmeny vpředu spolu s plovoucími brzdovými kotouči o průměru 320 milimetrů a ABS. Standardně dodávaný systém ASC předchází prokluzu kola na kluzkém povrchu.

1 BMW R nine T-5 (17)1 BMW R nine T-5 (18)1 BMW R nine T-5 (6)1 BMW R nine T-5 (7)1 BMW R nine T-5 (8)1 BMW R nine T-5 (9)



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama