Reklama

Test Aprilia Shiver 900: dvouválcová radost Hlavní obrázek k článku: Test Aprilia Shiver 900: dvouválcová radost

Na trhu je Shiver od roku 2006 a už tehdy to byla nadčasová motorka. Dobře nastavený podvozek, dravější motor, pohodlné sedlo a sympatický design. No vlastně, to stejné mohu napsat i o letošním modelu. Jsou věci, kterým zkrátka prospěje, když se za každou cenu nemění to, co léta funguje a Shiver je toho jasným důkazem.

To však neznamená, že by se na modelu Shiver nic nezměnilo. Zásadní změnou je vyšší zdvihový objem z původních 750 na 900 ccm, k tomu samozřejmě přibylo povinné ABS, kontrola trakce a výměnou prošel také barevný TFT displej, který nahradil původní přístrojovou desku s analogovým otáčkoměrem a digitálním LCD displejem. Nový displej je přehledný, jednoduše se ovládá tlačítkem umístěným na levém řídítku. Zobrazují se vám na něm veškeré potřebné informace k jízdě, ale také díky integrovanému palubnímu systému Aprilia MIA, můžete po připojení chytrého telefonu k motocyklu poslouchat vaši oblíbenou muziku, telefonovat nebo jet podle navigace. Systém MIA je standardní výbavou všech nových modelů Shiver.

1 2020 Aprilia Shiver 900 test (31)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (33)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (21)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (28)

Po stránce designové se nic velkolepého neděje, sympatické tvary původního Shiveru zůstaly zachovány a s ním i klasické světlomety a pohodlný posaz za řídítky. Co však stojí za zmínku jsou příplatkové koncovky Akrapovič. Nejenom, že oproti původním laufům skvěle vypadají, ale jejich zvuk je naprosto dokonalý. Žádný „ječák“, ale lahodný dunivý baryton, který perfektně ladil s véčkovým motorem. Jen se asi nedívejte do ceníku, neboť tyhle Akrapy stojí téměř 60 tisíc korun a ve srovnání k ceně Shiveru 219 900 korun, je to nepoměrně hodně peněz.

Už na první pohled je jasné, že tahle Aprilie bude patřit mezi vyšší motocykly, široké komfortní sedlo je ve výšce 810 mm a jakmile na něj usednete, rázem se vám tento fakt jen potvrdí. Stála jsem na špičkách a nijak zásadně mě to nelimitovalo, tedy do té doby, než jsem se při focení potřebovala otočit na úzké cestě. V ten okamžik jsem měla pocit, že mám v rukou motocykl vážící nejméně čtvrt metráku. Shiver nikdy neměl moc ukázkový rejd a to mu bohužel zůstalo i nadále, když k tomu ještě připočítáte těžiště nahoře, máte o pár nepříjemných vteřin postaráno.

1 2020 Aprilia Shiver 900 test (23)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (8)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (17)

Tyhle perné chvilky vám však Shiver nahradí pohodlnou jízdou. Díky stupačkám posunutým lehce vzad je váš posaz za řídítky spíše sportovnější, na rukou však neležíte a bez problémů dokážete v sedle této Aprilie prožít celý den. Shiveru by rozhodně slušela širší řídítka, která by vám zážitek z jízdy pozvedla o stupínek výš. Pochvalu si však zaslouží reakce na plyn. Vytratilo se cukání a vše jede hladce jako po másle a pokud si navíc nastavíte jízdní režim Sport, je reakce na povel téměř okamžitá. Režim Tour byl klidnější a nastavený do pohodové „kochací“ jízdy.

Pojďme však otočit klíčem ve spínací skříňce a vyrazit s Shiverem vstříc pořádnému dobrodružství. Srdcem této Italky je podélně uložený kapalinou chlazený dvouválcový motor s úhly válců 90°. K dispozici je také ve verzi s výkonem 35 kW pro majitele řidičského oprávnění skupiny A2. Zátah motoru o zdvihovém objemu 896,1 ccm se pro vás stane návykový. Plynule jede od spodních otáček až k těm horním, ale to nejzábavnější na vás čeká ve středních otáčkách, tedy od nějakých 4 tisíc. V tuhle chvíli si nejvíce užijete všech 95 koní, kteří jen čekají na váš plynový povel a pak s pořádnou silou vyrazí vpřed. Ale pozor, moc se mu nebude líbit, když vám padnout otáčky, je to zkrátka klasika se vším všudy, i s tužší spojkovou páčkou, která prostě k Shiverovi patří.

1 2020 Aprilia Shiver 900 test (13)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (20)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (11)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (19)

Rychlosti v převodové skříni zapadají s naprostou přesností, takže pokud se rozhodnete pro rychlejší styl jízdy, bude se vám ta přesnost náramně zamlouvat. Možná je trochu na škodu, že se k Shiverovi nedá přikoupit rychlořazení, které by vám ten požitek z jízdy pozvedlo ještě výše. Aprilka potřebuje pevnou ruku při jejím vedení, zejména při sportovní rychlé jízdě. Podvozek má tvrdší naladění a na nerovnostech má tendenci uskakovat, slušelo by mu měkčí nastavení.

Můžete si zkusit pohrát s nastavením odskoku a předpětí na zadním tlumiči, ale moc s tím nevykouzlíte. Já tedy nevymyslela nic. Vlastně ano, zvolnila jsem a užívala si zátahu motoru v nižších rychlostech. Ostatně pro pomalejší jízdu hovoří i brzdy. Jsou tvrdší a nedají se citlivě dávkovat. Klidnější tempo nakonec svědčí i celkové spotřebě, která se mi ustálila na 5 litrech benzínu na 100 km. Musím tedy prozradit, že jsem se na tomhle naháči vyhýbala jízdě po dálnici, absence větrného štítku tu byla od 120 km/h hodně znát a ani vás to tady nebaví. Jakákoliv okreska je pro Shivera mnohem zábavnější než dálnice a čím víc je klikatější, tím víc vás baví ten zátah motoru ve středních otáčkách, který vás plynule vytáhne ven ze zatáčky.

1 2020 Aprilia Shiver 900 test (36)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (39)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (37)

Možná je pro někoho z vás Aprilia Shiver zastaralá motorka, možná má více neduhů než všechny moderní devítistovky, pro mě však ne. Pro mě je to stará dobrá klasika, s nadčasovým designem, pohodlným sedlem a motorem V2, který má svůj jedinečný charakter a kvůli kterému bych si Shivera 900 zase znovu vzala na test. Mně zkrátka tenhle dvouválec učaroval už v Aprilia Dorsoduro 900 a stejný pocit ve mě zanechal i po tomto testu. Svezte se sami a pochopíte proč.

Technické údaje:

Motor: kapalinou chlazený vidlicový dvouválec do V (90°) se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 92 x 67,4 mm, zdvihový objem 896,1 ccm, kompresní poměr 11 : 1. Největší výkon 70 kW při 8750 1/min, největší točivý moment 90 Nm při 6500 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, mokrá vícekotoučová anti-hopingová spojka, šestistupňová převodovka.

Podvozek: příhradový trubkový ocelový rám, přední plně nastavitelná USD vidlice, průměr nosníků 41 mm, zdvih 130 mm, zadní plně nastavitelná přímo přikloubená pružicí a tlumicí jednotka, zdvih 130 mm. Brzdy kotoučové Brembo, vpředu dva lehké ocelové plovoucí kotouče o průměru 320 mm, radiální čtyřpístkové třmeny, vzadu lehký ocelový pevný kotouč o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem. Kola litá hliníková, bezdušové pneumatiky. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 180/55 ZR 17 vzadu. Rozvor 1465 mm, výška sedla nad zemí 810 mm, světlá výška 109 mm, pohotovostní hmotnost 218 kg, objem palivové nádrže 15 litrů.

Základní cena vč. DPH: 219 900 Kč

1 2020 Aprilia Shiver 900 test (35)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (38)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (40)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (41)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (42)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (43)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (24)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (25)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (26)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (27)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (32)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (34)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (4)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (5)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (6)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (9)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (29)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (3)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (30)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (1)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (10)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (12)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (14)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (15)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (16)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (2)1 2020 Aprilia Shiver 900 test (22)



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama